«Ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός καταναλωτών αναζητά ευκαιρίες για τα δώρα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Προσοχή, όμως, γιατί, καμιά φορά, οι μεγάλες προσφορές κρύβουν παγίδες. Δεν είναι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα αξιόπιστα».
Αυτό υπογραμμίζει σε δήλωσή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αναπληρωτής Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Αθηνά Κοντογιάννη με αφορμή την έκδοση ενός «οδηγού» από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, ενόψει εορτών, για έξυπνες και ασφαλείς αγορές στο διαδίκτυο, αλλά και ποια είναι τα δικαιώματα του καταναλωτή, εάν τα πράγματα δεν πάνε καλά.
«Γιατί ισχυρός καταναλωτής είναι ο ενημερωμένος καταναλωτής» όπως σημειώνει η κυρία Κοντογιάννη.
Τί πρέπει να γνωρίζουμε
Ελέγχουμε πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από την ιστοσελίδα του. Αναζητούμε ειδικότερα το όνομα της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, όπως αριθμό τηλεφώνου, διεύθυνση και έδρα, ώστε να γνωρίζουμε με ποιον συναλλασσόμαστε και σε ποια χώρα εδρεύει. Δεν αρκεί μόνο η ηλεκτρονική του διεύθυνση. Να έχουμε κατά νου ότι, ακόμη και αν η ιστοσελίδα είναι στα ελληνικά, το ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να βρίσκεται εκτός Ελλάδας. Εάν προκύψουν προβλήματα, ίσως να μην μπορούμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους στα ελληνικά.
Προσέχουμε τις επιλογές πληρωμής που παρέχει ο προμηθευτής: Εάν η μόνη διαθέσιμη πληροφορία είναι μια ηλεκτρονική διεύθυνση, καθώς και οδηγίες για την πληρωμή μέσω τραπεζικού εμβάσματος, θα ήταν καλύτερο να προτιμήσουμε για τις αγορές μας κάποιο άλλο κατάστημα.
Αξίζει επίσης, τον κόπο να αναζητήσουμε τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μια μηχανή αναζήτησης. Εξετάζουμε τις συστάσεις με κριτικό μάτι, γιατί μπορεί να είναι “παραπλανητικές” ή “κατασκευασμένες”.