Πανελλαδικές: Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Τις πανελλαδικές εξετάσεις άνοιξε και φέτος το μάθημα της Έκθεσης, μετονομασμένο ωστόσο – βάσει του νέου τρόπου εξέτασης – σε “Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία”, αφού πλέον οι μαθητές διαγωνίζονται και σε ένα θέμα σχετιζόμενο με λογοτεχνικό κείμενο.

Ως εκ τούτου, οι φετινοί υποψήφιοι καλούνται να διαχειριστούν ένα διαγώνισμα διαφορετικής δομής από αυτά των προηγούμενων ετών και σαφώς υψηλότερων απαιτήσεων, διαχωρισμένο σε τέσσερις (4) ομάδες θεμάτων.

Τα θέματα αυτά αξιολογούν τις επιδόσεις τους στο επίπεδο της κατανόησης και του βαθμού πρόσληψης των νοημάτων πάνω σε 3 κείμενα, διαφορετικού τύπου: επιφυλλίδα, δοκίμιο, ποίημα αλλά και στις γλωσσικές και μετασχηματιστικές τους ικανότητες.

Αναλυτικότερα, οι φετινοί υποψήφιοι χρειάστηκε να διαβάσουν προσεκτικά και να κατανοήσουν το Κείμενο 1: επιφυλλίδα «Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, Κείμενο 2: «Γράφειν» του Κώστα Τσιρόπουλου και Κείμενο 3: ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση» ώστε να ανταποκριθούν στα εξής θέματα:

ΘΕΜΑ Α: Αφορά την κατανόηση και πύκνωση σε 60-70 λέξεις συγκεκριμένων πληροφοριών του πρώτου κειμένου.

ΘΕΜΑ Β: Διακρίνεται σε 3 ερωτήματα εστιασμένα σε μορφοσυντακτικές δομές, οργάνωση λόγου και κατανόηση συγκεκριμένων σημείων των Κειμένων 1 και 2.

ΘΕΜΑ Γ: Πρόκειται για το μοναδικό ερώτημα που αφορά στη Λογοτεχνία, στο οποίο οι υποψήφιοι πρέπει μέσα από κριτική ματιά και συνδυαστική ικανότητά στους κειμενικούς δείκτες αλλά και τις εύστοχες παραπομπές στο ποίημα το εντοπίσουν το θέμα του που κατά τη γνώμη τους αναδύεται και να τοποθετηθούν προσωπικά για το ρόλο της ποίησης.

ΘΕΜΑ Δ: Στο τελευταίο θέμα του διαγωνίσματος οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν τις σκέψεις τους για την ανάγνωση του βιβλίου και το ρόλο της στη διαχείριση του προσωπικού χρόνου σε ένα κείμενο 300-350 λέξεων υπό τη μορφή άρθρου σε ιστοσελίδα. Στο κείμενό τους μπορούν να αξιοποιήσουν δημιουργικά και σχετικά επιχειρήματα από τα κείμενα αναφοράς.

To Top