Να μην χάσουν το μοναδικό καράβι που συνδέει ακτοπλοϊκά τη Θεσσαλονίκη με τη Λήμνο ζητούν φορείς και δήμαρχοι τόσο της πόλης, όσο και του νησιού μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας πως θα καταργηθεί η «γραμμή» που εκτελείται από τον «Θεόφιλο». Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με νεότερες δηλώσεις του στην Karfitsa αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η εν λόγω γραμμή να σταματήσει ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι, εν μέσω δηλαδή αυξημένης τουριστικής περιόδου, και απαντά στους τοπικούς θεσμικούς παράγοντες πως, εάν θέλουν καράβι, τότε πρέπει να το… επιδοτήσουν οι ίδιοι.
Όλα ξεκίνησαν το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης όταν ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έριξε τη… «βόμβα» πως θα καταργηθεί η σύνδεση μέσω θαλάσσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Υπενθυμίζεται πως το δρομολόγιο τα τελευταία χρόνια πραγματοποιείται από τον «ταλαιπωρημένο» «Θεόφιλο», ένα πλοίο που για τους επαγγελματίες του χώρου «θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί εδώ και καιρό».
Νέα παρέμβαση του υπουργού
«Οι δηλώσεις μου για κατάργηση του δρομολογίου Θεσσαλονίκη-Λήμνος ισχύουν» τονίζει με νεότερες δηλώσεις του στην Karfitsa ο υπουργός Ναυτιλίας, ενώ στην ερώτηση εάν η κατάργηση θα γίνει εν μέσω τουριστικής περιόδου απαντά πως «θα το δούμε και το εξετάζουμε». Αναφερόμενος στους λόγους της πολιτικής αυτής απόφασης ο κ. Βαρβιτσιώτης εστιάζει στην καταγγελία της σύμβασης. «Ήδη η εταιρία έχει απολογηθεί και ο φάκελός της βρίσκεται στο γραφείο μου. Πρέπει να πούμε όμως πως ό,τι και να γίνει ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο δρομολόγιο δεν θα προκηρυχθεί ξανά. Δεν έχει κανένα συγκοινωνιακό ενδιαφέρον η γραμμή» τονίζει ο κ. Βαρβιτσιώτης. Μιλώντας για τις αντιδράσεις των τοπικών φορέων της Θεσσαλονίκης και της Λήμνου που προκαλεί η κατάργηση του δρομολογίου ο υπουργός Ναυτιλίας σχολιάζει: «Αν θέλει κάποιος φορέας να βάλει τα λεφτά της επιδότησης να το κάνει. Όταν όμως θέλεις μιάμιση ώρα για να πας από τη Θεσσαλονίκη στην Καβάλα οδικώς δεν μπορείς να χρειάζεσαι τρείς ώρες για να πας με πλοίο», τονίζει.
«Παμπάλαια καράβια με…κυβερνητική ανοχή»
Οι δηλώσεις του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, όπως είναι λογικό προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του δημάρχου Λήμνου, ο οποίος έσπευσε να επικοινωνήσει με τον υπουργό. «Εμάς μας απασχολεί η σύνδεσή μας με τη Βόρεια Ελλάδα. Επιτέλους η Θεσσαλονίκη δείχνει πως ασχολείται κι αυτή με το λιμάνι της» λέει στην Karfitsa ο Αντώνης Χατζηδιαμαντής και υπογραμμίζει πως: «τόσα χρόνια που εμείς φωνάζουμε ότι δεν υπάρχει σύνδεση των νησιών μας με τη Βόρεια Ελλάδα, οι φορείς της Θεσσαλονίκης δεν έκαναν τίποτα. Θέλουμε να εφαρμοστεί ο νόμος, να σπάσουν οι δεσμευτικές δωδεκαετείς συμβάσεις που με την ανοχή των κυβερνήσεων παρατείνονται για να αποφύγουν οι εταιρίες να αντικαταστήσουν τα παμπάλαια καράβια που εξυπηρετούν αυτή τη γραμμή και να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μια σύνδεση γρήγορη, σύγχρονη και αξιοπρεπή». Ο κ. Χατζηδιαμαντής συμπληρώνει πως σε περίπτωση κατάργησης της γραμμής η σύνδεση του νησιού με τη Βόρεια Ελλάδα θα γίνεται αποκλειστικά από την Καβάλα, μέσω Εγνατίας Οδού. «Θέλουμε τη σύνδεση με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ελπίζουμε ότι θα διατηρηθεί αλλά όχι με ένα πλοίο σαν το «Θεόφιλο» που όλο το χειμώνα δεν εκτελούσε τα μισά δρομολόγια και έκανε οκτώ και εννιά ώρες για να φτάσει στη Λήμνο. Κανείς δεν νοιάζεται για τη σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά» καταλήγει ο δήμαρχος του νησιού.
Αντιδρούν οι φορείς
Για την επικείμενη κατάργηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Λήμνου μίλησαν στην Karfitsa θεσμικοί παράγοντες και δήμαρχοι του νομού. «Είναι απαράδεκτη η ενέργεια αυτή. Πρόκειται για μια απαράδεκτη πολιτική κίνηση. Που στόχο έχει να «τελειώσει» τη Θεσσαλονίκη. Οι επιπτώσεις θα είναι αρνητικές για τον τουρισμό της περιοχής» σχολιάζει ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος λέει ότι «κάθε διακοπή δρομολογίου που ενώνει την πόλη με τα νησιά μας είναι απαράδεκτη. Πρέπει να διατηρήσουμε τα επιδοτούμενα δρομολόγια για να κρατήσουμε την επαφή μας με τους νησιώτες. Δεν είναι δυνατόν η διακίνηση των προϊόντων σε νησιά του ΒΑ Αιγίου να γίνονται μέσω Αθήνας».
Ο εντεταλμένος σύμβουλος για ζητήματα τουρισμού του δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας καλεί τις εταιρίες να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε η πόλη να μην απομονωθεί ακτοπλοϊκά. «Ο δήμος άλλωστε δημιουργεί το τουριστικό βάθος για να ενδιαφερθούν οι πλοιοκτήτες» σχολιάζει, ενώ ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Γιάννης Γιώργος υποστηρίζει πως: «δεν μπορούμε να αποκόψουμε ακτοπλοϊκά τη Βόρεια Ελλάδα. Αντί να μειωθούν θα πρέπει να ενισχυθούν τα δρομολόγια. Πρόκειται για εγκληματική ενέργεια».
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης μεταφέρει στην «Karfitsa» το διάλογο που είχε με τον Μητροπολίτη Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου με τον οποίο συναντήθηκε πρόσφατα. «Μου είπε πόσο χρήσιμη είναι η συγκεκριμένη γραμμή» αναφέρει ο κ. Καϊτεζίδης και συμπληρώνει πως η απόφαση για κατάργηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Λήμνος «στερεί από την πόλη κάθε δυνατότητα ανάπτυξης. Πρόκειται για κακό προγραμματισμό και αιφνιδιασμό του υπουργείου και ειδικότερα όταν τέτοιες αποφάσεις λαμβάνονται στην καρδιά της τουριστικής περιόδου» λέει ο κ. Καϊτεζίδης. «Αντί να επαναφέρουμε τα πλοία που συνέδεαν στο παρελθόν τη Θεσσαλονίκη με τα νησιά του Αιγίου και τις Σποράδες χάνουμε και αυτά που μας έχουν μείνει» τονίζει ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, Μιχάλης Γεράνης.
«Να αναλάβουν πρωτοβουλίες»
Προ ημερών σε σχετική έρευνα της «Κ» για το ένα και μοναδικό καράβι που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με κάποιο νησί, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. κάλεσε τους φορείς της πόλης να αναλάβουν πρωτοβουλίες προκειμένου να επιτευχθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες. «Εμείς από την πλευρά μας είμαστε διατεθειμένοι να παρέχουμε ακόμη και δωρεάν την προσέγγιση προκειμένου να ξεκινήσει» είχε δηλώσει ο Στέλιος Αγγελούδης. Σημειώνεται πως αρκετά δρομολόγια του «Θεόφιλου» στο παρελθόν ακυρώθηκαν είτε λόγω της παλαιότητας του καραβιού είτε εξαιτίας της έλλειψης καυσίμων, αφού δεν υπήρχαν χρήματα για να αγοραστούν αυτά. Η σημερινή εικόνα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν θυμίζει σε καμία περίπτωση την αντίστοιχη πριν από δέκα περίπου χρόνια. Τότε η ακτοπλοϊκή κίνηση ήταν αυξημένη, με δελφίνια και πλοία που συνέδεαν απευθείας την πόλη με τα περισσότερα νησιά της χώρας. Σταδιακά όμως μεγάλο μέρος των πλοίων αποσύρθηκε λόγω παλαιότητας και αρκετές ακτοπλοϊκές εταιρίες έκλεισαν, με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές «επενδύσεις» να έχουν προσανατολιστεί σε πιο κερδοφόρες περιοχές.
Τα δρομολόγια
Το πλοίο «Θεόφιλος» συνδέει μέχρι σήμερα τη Θεσσαλονίκη με τα νησιά: Λήμνος, Μυτιλήνη, Σάμος και Χίος. Το εισιτήριο για τη Λήμνο κοστίζει 24 ευρώ και η διαδρομή διαρκεί 9 ώρες. Για τη Χίο και τη Μυτιλήνη το εισιτήριο ανέρχεται στα 38 ευρώ και η διάρκεια του ταξιδιού αγγίζει τις 15 και 18 ώρες αντίστοιχα, ενώ για την Σάμο το εισιτήριο ανέρχεται στα 43 ευρώ και η διαδρομή διαρκεί 25 ώρες.
Πηγή: karfitsa.gr