Μείωση κατά 12,8% σημείωσαν τα έσοδα του επταμήνου Ιανουαρίου-Ιουλίου σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για το πρώτο επτάμηνο του έτους, γεγονός που δημιουργεί εικόνα κατάρρευσης για τις προβλέψεις του προϋπολογισμού. Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 26,874 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 3,942 δισ. ευρώ, έναντι του στόχου.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 24,839 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 4,097 δισ. ευρώ ή 14,2 % έναντι του στόχου.
Σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ η «βουτιά» αυτή οφείλεται:
Α) στην παράταση υποβολής δήλωσης και πληρωμής της α’ δόσης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων
Β) στην παράταση υποβολής δήλωσης και πληρωμής των δόσεων του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων
Γ) στη μη βεβαίωση και πληρωμή της α’ δόσης του ΕΝΦΙΑ 2015
Δ) στην μη είσπραξη εσόδων από τη μεταφορά αποδόσεων από τη διακράτηση ομολόγων του Ε.Δ. στα χαρτοφυλάκια των κεντρικών τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs & SMPs) ύψους 1.724 εκατ. Ευρώ.
Ακόμα χειρότερη ήταν η εικόνα για τον Ιούλιο εν μέσω capital controls καθώς τα έσοδα κατέγραψαν εντυπωσιακή πτώση της τάξης του 38% (5.046 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 3.044 εκατ. ευρώ σε σχέση με το μηνιαίο στόχο).
Ειδικά για τον Ιούλιο υστέρηση έναντι του στόχου παρουσίασαν:
Α) Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 448 εκατ. ευρώ ή 29%,
B) Οι φόροι περιουσίας κατά 671 εκατ. Ευρώ
Γ) Οι λοιποί άμεσοι φόροι κατά 152 εκατ. ευρώ ή 28%,
Δ) Ο ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 62 εκατ. ευρώ ή 27%,
Ε) Οι λοιποί φόροι συναλλαγών κατά 33 εκατ. ευρώ ή 33%.
ΣΤ) Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα κατά 72 εκατ. ευρώ ή 23%.
Αντίθετα αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου ήταν τα έσοδα από:
Α) το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 381 εκατ. ευρώ ή 120%,
Β) το ΦΠΑ λοιπών κατά 6 εκατ. ευρώ ή 0,5%.
Το έλλειμμα βρίσκεται στα 840 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1.736 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και στόχου για έλλειμμα 1.375 εκατ. ευρώ.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3.712 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2.279 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2014 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2.988 εκατ. ευρώ.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 1.546 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 318 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (1.863 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 2.035 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 155 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων για την περίοδο Ιουλίου 2015 ανήλθαν σε 215 εκατ. ευρώ σημειώνοντας μείωση κατά 197 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (412 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 27.714 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 4.477 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (32.191 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 26.516 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 3.104 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 2.883 εκατ. ευρώ, των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 358 εκατ. ευρώ και των καταπτώσεων εγγυήσεων κατά 81 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 κατά 1.785 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 6,3%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 39 εκατ. ευρώ για εφημερίες ιατρών ΕΣΥ, 50 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας, 41 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση και 16 εκατ. ευρώ για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 1.198 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 1.372 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2.570 εκατ. ευρώ) και μειωμένες κατά 1.767 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ειδικά για τον μήνα Ιούλιο oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4.472 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 387 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4.428 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 61 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.
Το μειωμένο ύψος των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στον επαναπροσδιορισμό του ταμειακού προγραμματισμού με βάση τις επικρατούσες περιοριστικές ταμειακές συνθήκες. Εκτιμάται ότι μετά την ομαλοποίηση των ταμειακών συνθηκών, οι δαπάνες θα επανέλθουν στα επίπεδα των στόχων του προϋπολογισμού.
Πηγή: protothema.gr