Οι αιτήσεις πτώχευσης του Μαρινόπουλου και της Jetoil -που σημαδεύτηκε από την αυτοκτονία του προέδρου της, Κυριάκου Μαμιδάκη- μπορεί να σοκάρουν, αλλά η αγορά έχει ήδη μετρήσει εκατοντάδες χιλιάδες απώλειες επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας.
Από το 2008 μέχρι σήμερα έχουν χαθεί περίπου 245.000 επιχειρήσεις, «παίρνοντας» μαζί τους 843.000 θέσεις εργασίας. Η «εξαφάνιση» αυτών των επιχειρήσεων αφαίρεσε 30,31 δισ. προϊόντος από την αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Η τελευταία μεγάλη επιχείρηση που έκλεισε ήταν η ιστορική Ηλεκτρονική Αθηνών, στα μέσα Απριλίου, ενώ τώρα τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στην εταιρεία Μαρινόπουλος, καθώς ενδεχόμενη κατάρρευσή της θα προκαλέσει αλυσιδωτές αναταράξεις στην αγορά και λουκέτα σε μικρούς και ευάλωτους κυρίως προμηθευτές.
Η διασφάλιση των 12.500 χιλιάδων εργαζομένων στη Μαρινόπουλος, καθώς επίσης και η αποπληρωμή χιλιάδων μικρών προμηθευτών της εταιρείας είναι μείζονος σημασίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΣΕ, Βασίλη Κορκίδη. Ενδεχόμενη κατάρρευση της Μαρινόπουλος, σημειώνει ο εκπρόσωπος του εμπορικού κόσμου, θα στείλει σε αχαρτογράφητα νερά ολόκληρη την αγορά, που στενάζει υπό το βάρος των αλλεπάλληλων φορολογικών επιβαρύνσεων και της συνεχούς οικονομικής περιδίνησης της ελληνικής οικονομίας.
Στο κλίμα αυτό, φαίνεται να δυναμιτίζεται η επιστροφή της επενδυτικής εμπιστοσύνης που επιχειρεί η κυβέρνηση, αν συνυπολογίσει κανείς και τις παλινωδίες που σημειώνονται σε αρκετές περιπτώσεις, όπως με την κύρωση της σύμβασης με την COSCO και την αλλαγή των όρων της συμφωνίας που επιχειρήθηκε στη Βουλή.
Jetoil
Το θέμα της Jetoil, που ήρθε στην επικαιρότητα με τον πιο τραγικό τρόπο, αποτυπώνει την εικόνα της αγοράς, με μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στον κλάδο των πετρελαιοειδών να αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας.
Στην αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα που κατέθεσε, επικαλείται πρόβλημα ρευστότητας, ενώ οι υποχρεώσεις προς τους πιστωτές και το Δημόσιο έφθαναν στο τέλος του 2015 τα 314 εκατ. ευρώ (από αυτά, 173 εκατ. σε τράπεζες και 78 εκατ. σε προμηθευτές) και τα ταμειακά διαθέσιμα περί τα 600.000 ευρώ – ενώ οι απαιτήσεις της εταιρείας από πελάτες κ.λπ. ήταν 174 εκατ.
Η εταιρεία ζητά προστασία από τους πιστωτές προκειμένου να εφαρμόσει επιχειρηματικό σχέδιο εξυγίανσης, το οποίο, σύμφωνα με την πρόταση που περιλαμβάνεται στην αίτηση, προβλέπει την αποπληρωμή των οφειλών σε βάθος 17ετίας. Η αγορά καυσίμων κατέγραψε πτώση άνω του 42% στο διάστημα 2009-2013, εξαιτίας της ύφεσης αλλά και της αύξησης της φορολογίας. Ανέκαμψε μερικώς κατά τη διετία 2014-2015, ενώ οι τάσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2016 ήταν επίσης πτωτικές.
Μαρινόπουλος
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τη Μαρινόπουλος, η οποία μετά την προσωρινή προστασία που πήρε από το Πρωτοδικείο Αθηνών βρίσκεται σε πυρετώδεις διαπραγματεύσεις για την εξέρευση λύσης. Η κατάσταση δεν είναι καθόλου εύκολη και μάλλον χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα περίπλοκη. Υπάρχει η πρόταση της Σκλαβενίτης, ωστόσο δεν θεωρείται δεδομένο ότι θα δοθεί αίσιο τέλος. Σε κάθε περίπτωση, η Σκλαβενίτης, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο του λιανεμπορίου, που κινείται με προσεκτικά βήματα όλα τα χρόνια, θα σταθμίσει καλά τα δεδομένα προτού αναλάβει οποιοδήποτε ρίσκο.