Με λεπτομέρειες για τους στόχους της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τον τομέα του αθλητισμού, μίλησε για πρώτη φορά ο υφυπουργός Αθλητισμού, Σταύρος Κοντονής, σε ομιλία του κατά τη διάρκεια σύσκεψης των υπουργών Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Με απλά λόγια π.χ. στην περίπτωση του Άρη, ο Ερασιτέχνης θα είναι αυτός που θα αποφασίσει εάν θα συστήσει ΠΑΕ ή αν αγωνιστεί στις επαγγελματικές κατηγορίες ως αθλητικό σωματείο με τμήμα αμειβόμενων αθλητών, είτε ως εταιρεία λαϊκής βάσης, είτε ως ποδοσφαιρική εταιρεία, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο αποσυμπίεσης για πολλές μελλοντικές ενέργειες.
Ο Άρης δεν θα έχει την πίεση χρόνου για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης, η οποία ούτως ή άλλως είναι επιβεβλημένη, όταν θα έχει καταφέρει την αγωνιστική του άνοδο είτε στην Football League, είτε στη συνέχεια στη Σούπερ λίγκα.
Σίγουρα η δημιουργία μιας ισχυρής ΠΑΕ, με την παρουσία ενός ισχυρού επενδυτή είναι ο στόχος της οικογένειας του Άρη, αλλά η ουσία αυτής της αλλαγής στο νόμο, δίνει τη δυνατότητα να μην λειτουργήσει ο σύλλογος με το “πιστόλι στον κρόταφο”!
Παράλληλα, εφόσον τελικά το προσχέδιο, γίνει και νόμος του κράτους, δίνει εκ των πραγμάτων ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στις αποφάσεις του συλλόγου, ο οποίος θα είναι εκ των πραγμάτων και θεματοφύλακας, αλλά και το βαρόμετρο των εξελίξεων.
Αναλυτικά οι προτάσεις του νέου υφυπουργού Αθλητισμού:
«Στο χώρο του αθλητισμού δεν είναι υπερβολή να τονιστεί, ότι με τρόπο εμφατικό τα χρόνια του μνημονίου διογκώθηκαν φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής, βίας και αγριοτήτων. Νέοι άνθρωποι εγκλωβίζονται στο φαύλο κύκλο της βίας, της μισαλλοδοξίας, της εξόντωσης του άλλου.
Απορίας άξιο είναι το γεγονός, ότι μέχρι σήμερα το σύστημα «Ελέγχου πρόσβασης αθλητικών εγκαταστάσεων – Κάρτας φιλάθλου-Διαχείρισης εισιτηρίων» όχι μονό δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά στην ουσία δεν μπορεί να παράξει αποτελέσματα, δηλ. να αποδώσει τα αναμενόμενα, στους τομείς της αντιμετώπισης της βίας στα γήπεδα και της φοροδιαφυγής. Παρά το γεγονός ότι έχουν δαπανηθεί 13.080.007 ευρώ σήμερα δεν διαθέτουμε κανένα μέσον που θα μας επέτρεπε την αποτελεσματική παρέμβαση του κράτους για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της βίας εκ του λόγου ότι ορισμένες ΠΑΕ αντιδρούν στην εφαρμογή του νόμου ή προκρίνουν την εφαρμογή του κατά τον τρόπο που αυτές επιθυμούν ακυρώνοντάς τον τελικά, αλλά και εξαιτίας απαράδεκτης ανοχής των κρατικών οργάνων.
α) Μέχρι σήμερα δεν έχουν απαιτηθεί τα χρήματα των μηχανημάτων που εγκαταστάθηκαν σε ορισμένα γήπεδα, παρά το γεγονός ότι ρητά αναφέρεται στο νόμο «ότι το σύστημα το εγκαθιστά η ΓΓΑ σε χρέωση των διοργανωτριών αρχών και των ομάδων».
β) Παρά το γεγονός ότι για να λειτουργήσει το σύστημα ελέγχου, ακόμη και αν είχε τοποθετηθεί σε όλα τα γήπεδα, θα έπρεπε να είχε συγκροτηθεί η Κεντρική Αρχή Διαχείρισης, αποτελούμενη από εξειδικευμένους εκπροσώπους της διοργανώτριας αρχής, η ΚΑΔ δεν έχει ακόμη συσταθεί, με τελευταίο αποτέλεσμα να μην έχει γίνει ποτέ συντήρηση του συστήματος και ακόμη και τα μηχανήματα που τοποθετήθηκαν να καταστρέφονται.
γ) Τέλος ενώ ο νόμος 4049/12 αρ.6 προβλέπει την έκδοση Π.Δ. με το οποίο θα αντιμετωπίζεται οριστικά το πρόβλημα της έκδοσης, διάθεσης και διακίνησης εισιτηρίων από τις οικίες διοργανώτριες αρχές, μέχρι σήμερα το Π.Δ. δεν έχει εκδοθεί.
Τον αγώνα κατά της βίας και της διαπλοκής η κυβέρνηση επιθυμεί να τον δώσει μαζί με όλους τους εμπλεκομένους φορείς. Θα πρέπει όμως να τονίσω, ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να πατάξει τα φαινόμενα που δηλητηριάζουν την ελληνική νεολαία, φτάνοντας ακόμη και σε μέτρα που εφαρμόστηκαν στο εξωτερικό και απέδωσαν τα μέγιστα. Η κυβέρνηση θα σεβαστεί το αυτοδιοίκητο των ομοσπονδιών, αλλά κανένας φορέας αυτοδιοικούμενος ή μη, δεν μπορεί να βρίσκεται υπέρ άνω της αρχής της λαϊκής κυριαρχίας, της νομοθετικής λειτουργίας και των μηχανισμών ελέγχου της Ελληνικής Δημοκρατίας. Προς αυτή τη κατεύθυνση θα εργαστούμε, μαζί με τις διεθνείς ομοσπονδίες, των οποίων την βοήθεια και τον έλεγχο επιζητούμε απολύτως.
Μέλημά μας είναι να μπει φρένο στην πορεία κατάρρευσης του αθλητισμού που έχει ξεκινήσει και συντελείται εδώ και καιρό από τις έως τώρα ασκούμενες πολιτικές με στόχο να δημιουργήσουμε τις συνθήκες στήριξης τριών βασικών πυλώνων:
1) της φυσικής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία.
2) των δραστηριοτήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης για τον «αθλητισμό για όλους».
3) των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων, το κύτταρο πάνω στο οποίο έχει δομηθεί διαχρονικά ο αθλητισμός στην Ελλάδα.
Άμεσες θεσμικές παρεμβάσεις
1. Συγκρότηση ολοκληρωμένης βάσης δεδομένων που θα αφορά το σύνολο των σωματείων και των αθλητικών ομοσπονδιών, προκειμένου να έχουμε μια πλήρη και σαφή εικόνα των συλλόγων και των ομοσπονδιών. Επιπλέον, σκοπεύουμε να αποσαφηνίσουμε και να απλοποιήσουμε τον τρόπο και τους όρους που θα χρηματοδοτείται το σύνολο των αθλητικών φορέων και συλλόγων. Σε αυτό το πλαίσιο, θα διενεργηθεί άμεσα διαχειριστικός και οικονομικός έλεγχος όλων των εποπτευόμενων φορέων και των Εθνικών αθλητικών ομοσπονδιών.
2. Δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος αξιολόγησης, μέσω μιας «ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΡΧΗΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ».
3. Σταθερή ετήσια χρηματοδότηση των ερασιτεχνικών αθλητικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του προϋπολογισμού.
4. Επαναχάραξη της φορολογικής πολιτικής στο χώρο των υπηρεσιών αθλητισμού και αθλητικού θεάματος, με τη θέσπιση καθεστώτος ανταποδοτικότητας και καθορισμού κινήτρων.
5. Θέσπιση αυτοτελούς κονδυλίου για τον ερασιτεχνικό αθλητισμό από τον ετήσιο κρατικό προϋπολογισμό και σταθερή ετήσια χρηματοδότηση των ερασιτεχνικών αθλητικών δραστηριοτήτων. Πρόθεση του υπουργείου είναι η θέσπιση συγκεκριμένου ποσοστού 0,001% από τον τζίρο κάθε είδους στοιχηματικής πράξης που έχει σχέση με αθλητική εκδήλωση, θα είναι ένα από τα πρώτα μας μέτρα.
6. Κατηγοριοποίηση των αθλητικών υποδομών και εξυπηρέτηση των αναγκών από ενιαίο σύστημα προμηθειών.
7. Σταθερή χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προγραμμάτων για την ενεργειακή αυτοτέλεια των εγκαταστάσεων, ούτως ώστε να καταστούν οικονομικά βιώσιμες. Η σημερινή κατάσταση με γήπεδα και κολυμβητήρια χωρίς ούτε ηλιακό θερμοσίφωνα στη χώρα με τη μεγαλύτερη ηλιοφάνεια, με αιολικό και υδάτινο δυναμικό, με δυνατότητα γεωθερμίας κλπ, πρέπει να αλλάξει.
8. Καταργείται η υποχρέωση των αθλητικών σωματείων να μετατρέπονται σε Ανώνυμες Εταιρείες και δίνεται θεσμικά η δυνατότητα επιλογής από την γενική συνέλευση των μελών, ποια νομική μορφή θα αποκτούν για να συμμετέχουν στις ανώτερες διοργανώσεις, είτε ως αθλητικό σωματείο με τμήμα αμειβόμενων αθλητών, είτε ως εταιρεία λαϊκής βάσης, είτε ως εταιρεία.
9. Το Ντόπινγκ αποτελεί μία μάστιγα για τον αθλητισμό, εξίσου σοβαρή με τη βία. Αφορά πάνω από όλα την υγεία των αθλητών και δευτερευόντως την αξιοπιστία των αθλητικών διοργανώσεων.
Η αντιμετώπιση του προβλήματος του ντόπινγκ απαιτεί πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια στον τομέα της πρόληψης και της επιμόρφωσης και παρά το γεγονός ότι η χώρα θεσμικά έχει κάνει βήματα προόδου, έχει εναρμονισθεί με τον κώδικα της WADA και τον έχει ενσωματώσει στο εθνικό αθλητικό νομοθετικό πλαίσιο, υπάρχουν σοβαρές δυσλειτουργίες στο σύστημα ελέγχου, είτε τακτικού είτε αιφνιδιαστικού. Την περασμένη περίοδο μάλιστα το εργαστήριο αντιντόπινγκ κινδύνευσε να χάσει την διεθνή πιστοποίησή του, λόγω της οικονομικής ασφυξίας και των οργανωτικών προβλημάτων.
Θα ενημερώσουμε και επισήμως όλους τους φορείς ότι δεν θα αναγνωρισθεί κανένα πρωτάθλημα και κανένα αγωνιστικό αποτέλεσμα εάν δεν λάβουν τα μέτρα που τους αναλογούν και δεν τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους. Ομοσπονδίες που δεν έχουν φροντίσει να περάσουν οι αθλητές από έλεγχο δεν πρόκειται να εκπροσωπήσουν τη χώρα σε καμιά διεθνή διοργάνωση. Επιπλέον από εδώ και στο εξής, το ποσό του προϋπολογισμού των αθλητικών ομοσπονδιών που αντιστοιχεί στα έξοδα αντιντόπινγκ θα εντάσσεται σε ειδικό κωδικό ώστε να φτάνει στους δικαιούχους.
Σε ότι δε αφορά την πολιτεία, οφείλουμε να υποστηρίξουμε τον θεσμό του αντιντόπινγκ, οικονομικά, τεχνικά, οργανωτικά, να υποστηρίξουμε τους δειγματολήπτες και το επιστημονικό προσωπικό που ασχολείται με αυτή τη σοβαρή υπόθεση, και να διαμορφώσουμε ένα καθαρό πλαίσιο με σαφείς όρους και κανόνες για όσους συμμετέχουν στο δυναμικό του ΕΣΚΑΝ.
Επιπλέον, θα υπάρξει αναθεώρηση του προϋπολογισμού του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης Ντόπινγκ, ο οποίος από την περασμένη κυβέρνηση μειώθηκε από 200 χιλιάδες ευρώ το 2014, σε 50 χιλιάδες ευρώ για το 2015».