Νιώθει τα ναυπηγεία του Σεν Ναζέρ σαν το σπίτι της, έχοντας βάλει τα τελευταία 14 χρόνια την ελληνική της σφραγίδα σε μερικά από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου.
Πριν από λίγο καιρό ανέλαβε εκεί την αντιδιαβρωτική προστασία του «Wonder of the Seas», του μεγαλύτερου, υπό κατασκευή, κρουαζιερόπλοιου παγκοσμίως, όπου καλείται να βάψει με 80 εξειδικευμένους τεχνίτες(αμμοβολιστές-βαφείς) της μια επιφάνεια 145.000 τ.μ. Μάλιστα, το κρουαζιερόπλοιο αυτό είναι ακόμα πιο μεγάλο και από το «Symphony of the Seas», το οποίο ολοκλήρωσε το 2018 στα ίδια ναυπηγεία, αλλά και από το «Harmony of the Seas», που είχε προηγηθεί.
Και δεν είναι το μόνο, αφού από το 2006 η ΣΤΕΛΜΑ ΑΤΕ από τη Θεσσαλονίκη έχει βάψει 20 κρουαζιερόπλοια και έχει και άλλα στα σκαριά, ενώ πρόσφατα παρέδωσε το Celebrity APEX.
Η θεσσαλονικιώτικη εταιρεία με τον Λευτέρη Μαμαντζή και τους δύο γιους του, Δημήτρη και Χρήστο, στην πρώτη γραμμή, παραδίδουν μαθήματα τεχνογνωσίας σε διεθνή έργα υψηλών απαιτήσεων. Άλλωστε, θα μείνουν στην Ιστορία ως οι Έλληνες που έβαψαν τον Πύργο του Άιφελ, σηματοδοτώντας μάλιστα την πρώτη φορά που το εμβληματικό τοπόσημο του Παρισιού βάφτηκε από μη γαλλική εταιρεία.
Από την κορυφή του Πύργου του Άιφελ μέχρι τα στρατιωτικά ναυπηγεία της Τουλόν και από τους σιδηροδρόμους της Πολωνίας και της Βουλγαρίας μέχρι τα διυλιστήρια στο Κουβέιτ, η ΣΤΕΛΜΑ των 100 εργαζομένων συνεχίζει ακάθεκτη, κλείνοντας φέτος τρεις δεκαετίες στον κλάδο της αντιδιαβρωτικής προστασίας.
Αυτόν τον καιρό η θεσσαλονικιώτικη εταιρεία συμμετέχει, σε συνεργασία με γαλλική επιχείρηση, σε διαγωνισμό του γαλλικού ΟΣΕ για την ανακαίνιση του ιστορικού σιδηροδρομικού σταθμού Gare d’ Austerlitz στο Παρίσι, ενώ είχε προηγηθεί το πρώτο της έργο για τους γαλλικούς σιδηροδρόμους, που προέβλεπε το βάψιμο βαγονιών πριν από λίγο καιρό. Η τεχνογνωσία της στο κομμάτι αυτό είναι πολύ μεγάλη, αφού στην επιχειρηματική της ιστορία έχει βάψει περισσότερα από 40.000 βαγόνια.
Παράλληλα, η ΣΤΕΛΜΑ έχει ξεκινήσει συζητήσεις με τη Naval Group για το βάψιμο 7 νέων φρεγατών Belharra και βρίσκεται αυτή την περίοδο στη φάση προαξιολόγησης. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που θα κάνει κάτι ανάλογο, αφού έχει ασχοληθεί με τις βαφές φρεγατών του γαλλικού ναυτικού και το 2013, στα στρατιωτικά ναυπηγεία της Τουλόν. Σήμερα η διεθνής της δραστηριότητα αποτελεί το 70% του τζίρου της, ενώ διαθέτει υποκαταστήματα σε Γαλλία και Κουβέιτ και θυγατρικές σε Βουλγαρία και Πολωνία.
Στην Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου της, με ένα μερίδιο 30%. Πριν από λίγο καιρό μάλιστα ολοκλήρωσε το βάψιμο του 170 μέτρων Πύργου Ψύξης στη νέα μονάδα της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V», που είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη.
Η εταιρεία ολοκλήρωσε το βάψιμο του 170 μέτρων Πύργου Ψύξης στη νέα μονάδα της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V»
Ο Λευτέρης Μαμαντζής έμαθε το μεροκάματο από τα 16 του και δεν φοβήθηκε ποτέ τη δουλειά. Από το χωριό του, το Μητρούσι Σερρών, έφυγε νωρίς, αφού οι οικονομικές δυσκολίες τον έσπρωξαν να αναζητήσει αλλού την τύχη του.
Οι βαφές δεν άργησαν να μπουν στη ζωή του. Μάλιστα, το 1976 εργάστηκε ως εργοδηγός βαφών σε μια επιχείρηση που του άνοιξε διεθνείς ορίζοντες, αφού χρειάστηκε να δουλέψει για κάποιο διάστημα και στο Ιράκ. Στη δεκαετία του ’80 έκανε την πρώτη του επιχειρηματική απόπειρα στην Κρήτη σε συνεργασία με τον μεγαλύτερό του αδερφό, με μια εταιρεία που είχε ως αντικείμενο τις αμμοβολές και τις βαφές σε δεξαμενές κρασιού. Επόμενος σταθμός ήταν η ΠΡΟΣΕΠ, ενώ το 1990 ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για την ίδρυση της ΣΤΕΛΜΑ ΕΠΕ στη Θεσσαλονίκη, με αντικείμενο την αντιδιαβρωτική προστασία επιφανειών. Τα πρώτα της έργα μάλιστα περιστρέφονταν γύρω από τη ΔΕΗ, ενώ από την πρώτη στιγμή ήταν εξωστρεφής.
Το 2002 η εταιρεία πήρε τη σημερινή της μορφή και διεύρυνε το αντικείμενό της με βιομηχανικές μονώσεις, μεσαία ηλεκτρομηχανολογικά έργα και κατασκευαστικές δράσεις. Τρία χρόνια αργότερα την είσοδό του στην επιχείρηση έκανε ο 25χρονος τότε Δημήτρης Μαμαντζής, ο οποίος, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του ως μηχανολόγος μηχανικός στην Ελλάδα και ένα μεταπτυχιακό στην Αγγλία στην διοίκηση κατασκευαστικών έργων, σήκωσε τα μανίκια ως μηχανικός έργων. Με μέντορα τον πατέρα του, ο οποίος του δίδαξε από την πρώτη στιγμή την αξία της σκληρής δουλειάς, αλλά και τον σεβασμό στους εργαζομένους της εταιρείας, άρχισε να οργώνει τα εργοτάξια, ενώ τα τελευταία χρόνια είναι αντιπρόεδρος στη ΣΤΕΛΜΑ.
Σημαντικός σταθμός για την εταιρεία ήταν το 2006, όταν απέκτησε παρουσία στη Γαλλία, όπου άρχισε να συνεργάζεται με τα ναυπηγεία στο Σεν Ναζέρ, με αντικείμενο τις βαφές κρουαζιερόπλοιων, αλλά και στο Κουβέιτ, σε διυλιστηριακού τύπου έργα.
Το έργο όμως που εδραίωσε την εταιρεία στον διεθνή χάρτη και το οποίο μέχρι τότε έμοιαζε με όνειρο ήταν το βάψιμο του Πύργου του Άιφελ. Το 2008 ο σχετικός διαγωνισμός άνοιξε για πρώτη φορά από το 1877, χρονολογία κατασκευής του Πύργου, και σε μη γαλλικές εταιρείες. Μια γαλλική επιχείρηση χρωμάτων, με την οποία συνεργαζόταν η ΣΤΕΛΜΑ στο Σεν Ναζέρ, την έφερε σε επαφή με τους υπεύθυνους του διαγωνισμού και το όνειρο έγινε πραγματικότητα. Σαράντα εναερίτες της ΣΤΕΛΜΑ «κατέκτησαν» τον Πύργο του Άιφελ, βάφοντας μια επιφάνεια 250.000 τ.μ., χρησιμοποιώντας 60 τόνους χρώματος.
Αμέσως μετά άνοιξε ο δρόμος της συνεργασίας και με τα στρατιωτικά ναυπηγεία στην Τουλόν, για βαφές φρεγατών του γαλλικού ναυτικού.
Το 2014 στην επιχείρηση μπήκε στα 25 του και ο δεύτερος γιος του Λευτέρη Μαμαντζή, Χρήστος, έχοντας ολοκληρώσει οικονομικές σπουδές στο Λονδίνο. Μετά από ένα πέρασμα στο Κουβέιτ, πλέον είναι εγκατεστημένος μόνιμα στη Γαλλία με την ιδιότητα του επιχειρησιακού διευθυντή της επιχείρησης.
Τόσο ο 68χρονος Λευτέρης Μαμαντζής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΕΛΜΑ, όσο και οι δύο γιοι του συνεχίζουν να ανεβάζουν τον πήχη για την εταιρεία, με νέα όνειρα. «Ο πατέρας μου είχε πει στο παρελθόν πως θα ήθελε να βάψει το Άγαλμα της Ελευθερίας. Στα δικά μου όνειρα είναι μια μεγάλη γέφυρα, όπως για παράδειγμα αυτή του Σαν Φρανσίσκο. Τα όνειρα δεν κοστίζουν και καμιά φορά γίνονται και πραγματικότητα» λέει στη Voria.gr ο Δημήτρης Μαμαντζής.
Πηγή: voria.gr