O Βάλτερι Μπότας της Mercedes πέτυχε τον ταχύτερο χρόνο στις εναρκτήριες ελεύθερες δοκιμές του GP Πορτογαλίας, 25 χιλιοστά εμπρός από τον Μαξ Φερστάπεν της RB-Honda, ενώ ο Λιούις Χάμιλτον δεν βρήκε ποτέ τις σωστές ρυθμίσεις της Mercedes W12.
Ο Φερστάπεν ενδεχομένως να ήταν ταχύτερος αν δεν έχανε λίγο χρόνο στη στροφή 12, και κυρίως αν δεν είχε προκαλέσει μια επίπεδη φθορά ενός από τα μαλακά εμπρός ελαστικά της RB16B. Η φθορά αυτή προκάλεσε τόσο έντονους κραδασμούς που ο Ολλανδός είπε ότι σχεδόν δεν έβλεπε, και ότι ‘ήταν αδύνατον να οδηγήσω’.
Το ίδιο περίπου σχόλιο έκανε και ο Χάμιλτον μετά τους πρώτους του γύρους με τη σκληρή γόμα, αλλά ο Βρετανός αναφερόταν στη προβληματική ισορροπία της Mercedes W12. Ο Βρετανός, πίσω στα πιτς, ζήτησε ‘σοβαρές αλλαγές’ από τους μηχανικούς του, αλλά το πρόβλημα δεν λύθηκε.
Όταν ο Χάμιλτον έβαλε τη μαλακή γόμα, ήταν πολύ ταχύς στο πρώτο τμήμα της πίστας αλλά έχανε τόσο πολύ στον δεύτερο, που ματαίωνε τις προσπάθειές του και επέστρεφε στα πιτς. Έτσι, έμεινε 3 δέκατα μακριά από τον Μπότας, και με πολλή δουλειά για τις απογευματινές (5:00 μ.μ.) δοκιμές.
Τον τρίτο χρόνο πέτυχε ο Σέρχιο Πέρεθ, που φέρεται ότι δοκίμαζε όλα τα νέα εξαρτήματα που έχει φέρει η RBR για την αναβάθμιση της RB16B σε αυτό τον αγώνα. Τον Μεξικάνο ακολούθησε ο Σαρλ Λεκλέρ με τη Ferari SF21 με έναν γρήγορο γύρο στο τέλος, παρότι ξεκίνησε τις δοκιμές με μια έξοδο στη στροφή 14 με τη σκληρή γόμα.
Όλοι οι οδηγοί, με εξαίρεση τον Αλόνσο, χρησιμοποίησαν τη σκληρή γόμα στο πρώτο ημίωρο για τη συλλογή δεδομένων, και με αυτήν τον ταχύτερο χρόνο πέτυχε ο Φερστάπεν. Ο Αλόνσο, αντίθετα, πέτυχε τον πιο γρήγορο γύρο του αρκετά αργότερα, και με τη μέση γόμα, και φυσιολογικά έμεινε μισό δευτερόλεπτο πίσω από τον ομόλογό του στην Alpine, Εστεμπάν Οκόν.
Πίσω από τον Πιέρ Γκασλί της Alpha Tauri, που έκανε τον 6ο χρόνο, ο Τζορτζ Ράσελ εντυπωσίασε για άλλη μια φορά με την όχι ιδιαίτερα ανταγωνιστική Williams, καθώς άφησε πίσω του και τη McLaren του Λάντο Νόρις και τη Ferrari του Κάρλος Σάινθ – ακόμα κι αν δεν είναι ιδιαίτερα ενδεικτικοί οι χρόνοι των δοκιμών.
Πέραν του Αλόνσο, και ο Ντάνιελ Ρικιάρντο συνέχισε τη δύσκολη προσαρμογή του στη νέα του ομάδα, με τον 12ο χρόνο, αλλά και ο Σεμπάστιαν Φέτελ που σε μια στιγμή αφηρημάδας σταμάτησε την Aston Martin του στο γκαράζ της McLaren – πριν επιστρέψει στο πράσινο γκαράζ και απολογηθεί στα μέλη της ομάδας του.
Τέλος, το ντεμπούτο του σε δοκιμές αγώνα της F1 έκανε και ο πρωταγωνιστής της F2 Καλούμ Ιλό, στη θέση του Αντόνιο Τζιοβινάτσι στο κόκπιτ της Alfa Romeo, τερματίζοντας στην 17η θέση και περίπου 4 δέκατα πίσω από τον Κίμι Ράικονεν.