Ποιες είναι οι τροποποιήσεις που θα ισχύουν από την επόμενη χρονιά στο πρωτάθλημα της Formula 1.
Η FIA ανακοίνωσε μια σειρά από αλλαγές στους κανονισμούς της Formula 1 για το 2023 και παράλληλα διευθέτησε το πρόβλημα της σύγχυσης που προκύπτει στα GP με πολλαπλές ποινές σε οδηγούς για αλλαγή μηχανικών μερών.
Οι αλλαγές αυτές, που ψηφίστηκαν από το Παγκόσμιο Συμβούλιο του Motorsport της FIA στο Λονδίνο της Βρετανίας, αφορούν επιγραμματικά στη βελτίωση της ασφάλειας του roll-hoop, στο μέγεθος των καθρεπτών, στην παρουσία στην πίστα οχημάτων ανάσυρσης των ακινητοποιημένων μονοθεσίων, και στις ποινές για την υπέρβαση των μηχανικών μερών που δικαιούται κάθε οδηγός στη διάρκεια της σεζόν.
Μια πρώτη αλλαγή που ανακοινώθηκε είναι η αύξηση, από το 2023, του μεγέθους των δύο καθρεπτών των μονοθεσίων, με στόχο τη βελτίωση της ορατότητας των οδηγών, τον περιορισμό των “τυφλών σημείων”και κατά συνέπεια την αναβάθμιση της ασφάλειας. Ήδη, εφέτος, αρκετές ομάδες βοήθησαν προς αυτή την κατεύθυνση, δοκιμάζοντας στις ελεύθερες δοκιμές τις Παρασκευές κάποιων αγώνων τους πειραματικούς μεγαλύτερους καθρέπτες, στο πλαίσιο της σχετικής έρευνας της FIA.
Σχετικά με τα roll-hoops, δηλαδή το προστατευτικό πλαίσιο (που περικλύει τον κυκλικό αεραγωγό) πάνω από το κράνος του οδηγού, η FIA αποφάσισε την περαιτέρω ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους μετά από τη λεπτομερή έρευνα που διεξήγαγε για το τρομακτικό ατύχημα του Γκουάνιου Τσόου στην εκκίνηση του GP Βρετανίας, στο Σίλβερστοουν.
Οι αλλαγές σχετικά με την παρουσία των γερανών και άλλων οχημάτων ανάσυρσης των ακινητοποιημένων μονοθεσίων στη διάρκεια των GP, προέκυψαν από το συμβάν του φετινού GP Ιαπωνίας με το τρακτέρ που βρισκόταν στην άκρη της πίστας ενώ περνούσε ο Πιέρ Γκασλί με μεγάλη ταχύτητα – ξυπνώντας μνήμες από το δυστύχημα του Ζιλ Μπιανκί, σε πανομοιότυπες συνθήκες, επίσης στην πίστα της Σουζούκα το 2014.
Η FIA, σχετικά, ανέφερε ότι διέγνωσε διαδικαστικά προβλήματα στο συμβάν με τον Γκασλί, τα οποία, όπως είπε, “θα λυθούν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα”. Μάλιστα, η Ομοσπονδία σκοπεύει να δημοσιεύσει πολύ σύντομα τα αποτελέσματα της σχετική, ενδελεχούς έρευνας, για το συμβάν του φετινού GP Ιαπωνίας.
Τέλος, η FIA έλαβε μέτρα και για να διορθώσει το αλαλούμ που προέκυψε στο GP Βελγίου, αλλά και στη Μόντσα, σχετικά με τις θέσεις εκκίνησης στην ουρά του grid σε περιπτώσεις που πολλοί και διαφορετικοί οδηγοί δέχονται ποινές αλλαγής μηχανικών μερών.
Αρχικά, το σχετικό άρθρο των κανονισμών πλέον προβλέπει ότι ένας οδηγός που δέχεται ποινή 15 θέσεων -για αλλαγή συγκεκριμένων μηχανικών μερών- δεν είναι υποχρεωμένος να πέσει στο τέλος της εκκίνησης. Η τροποποίηση αυτή προέκυψε βάσει της απόφασης της Ferrari να αλλάξει πολλαπλά εξαρτήματα της μονάδας ισχύος του Σαρλ Λεκλέρ στο Βέλγιο, αλλά το έκανε σε διαφορετική χρονική στιγμή για κάθε εξάρτημα ώστε να αποφύγει την τελευταία θέση της εκκίνησης.
Πλέον, ο κανονισμός αναφέρει πως αν ένας οδηγός «έχει συγκεντρώσει ποινή άνω των 15 θέσεων στην εκκίνηση, ή που έχει τιμωρηθεί να εκκινήσει τελευταίος, θα εκκινεί πίσω από κάθε άλλον οδηγό που έχει λάβει κατάταξη». Σαφές, δεν είναι;
Αντίθετα, κάθε οδηγός που έχει δεχθεί ποινή 15 ή λιγότερων θέσεων, οι θέσεις της ποινής θα προστίθενται στο αποτέλεσμα που έχει πετύχει στις κατατακτήριες. Σε περίπτωση, τώρα, που δύο οδηγοί βρεθούν στην ίδια θέση βάσει της ποινής τους, ο οδηγός που ήταν ταχύτερος στις κατατακτήριες θα ανεβαίνει μια θέση πιο μπροστά.
Τέλος, αν ένας οδηγός εγκαταλείψει το μονοθέσιό του στην πίστα σε οποιαδήποτε περίοδο ελεύθερων ή κατατακτήριων δοκιμών, δεν θα έχει το δικαίωμα -όταν το μονοθέσιο επιστρέψει στα πιτς- να μπει ξανά στις δοκιμές αυτές. Αντιθέτως, κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει στους αγώνες Sprint, όπως και στο κυρίως GP, “αρκεί να μην εγκατέλειψε από μηχανικό πρόβλημα, ζημιά στο αυτοκίνητο ή για να αποκομίσει κάποιο πλεονέκτημα”.