Περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ θα εισπράξει φέτος από τηλεοπτικά δικαιώματα ο Άρης, βάσει της εμπορικής αξίας του ονόματός του αλλά και της βαθμολογικής συγκομιδής του στο πρωτάθλημα, ενώ το ποσό αυτό θα αυξηθεί κατά 210.000 ευρώ εφόσον τελικά κατακτήσει την 6η θέση!
Παίξε μπάλα στα ημιτελικά του Τσάμπιονς Λιγκ! Πόνταρε στην expekt.com, με Bonus εγγραφής 125 €!
Για την τρέχουσα σεζόν, οι «κίτρινοι» έχουν λαμβάνειν με το… καλημέρα 2,3 εκατ. ευρώ (1.782.000 ευρώ βάσει της εμπορικής αξίας του ονόματός τους και 518.000 ευρώ ως πάγια αμοιβή), ενώ θα τους δοθεί και ένα πρόσθετο ποσό, που θα εξαρτηθεί από την τελική βαθμολογική συγκομιδή τους. Κάθε νίκη ισοδυναμεί με περίπου 50.000 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι βάσει βαθμών ο Άρης έχει εξασφαλίσει έξτρα ποσό τουλάχιστον 663.000 ευρώ, το οποίο μπορεί να πλησιάσει ακόμα και τις 800.000, εφόσον η χρονιά κλείσει με νικηφόρα αποτελέσματα κόντρα σε Παναιτωλικό, Κέρκυρα αλλά και… Αστέρα Τρίπολης.
Παράλληλα, η κατάκτηση της 6ης θέσης συνοδεύεται από μπόνους 210.000 ευρώ, το οποίο θέσπισε η διοργανώτρια αρχή προκειμένου να διατηρήσει ζωντανό το ενδιαφέρον των ομάδων που κυνηγούν την είσοδο στα πλέι οφ! Να ένας επιπλέον λόγος, για να υποσκελίσει η ομάδα του Μανουέλ Μασάδο τον Αστέρα στην τελική κατάταξη…
Αναλυτικά, το ρεπορτάζ του onsports.gr για το πώς μοιράζεται η «πίτα» των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της Σούπερ Λίγκας 2011-12:
Ασφαλώς και η προηγούμενη σεζόν (2010-11) ήταν η καλύτερη των τελευταίων χρόνων όσον αφορά στα έσοδα των ΠΑΕ από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Οι νέες οικονομικές συνθήκες επέφεραν μία μείωση της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ συγκριτικά με πέρυσι, ωστόσο και πάλι οι ομάδες (πλην της Ξάνθης που στεγάζεται τηλεοπτικά στην ΕΡΤ) που συμμετέχουν στην κεντρική τηλεοπτική διαχείριση, έχουν σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Μονάχα βάση εμπορικής αξίας ο Ολυμπιακός ξεκινάει το πρωτάθλημα με… κάβα 4.182.000 ευρώ και ακολουθεί ο Παναθηναϊκός με 3.382.000, η ΑΕΚ με 2.682.000, ο ΠΑΟΚ με 2.382.000 και ο Αρης με 1.782.000.
Οι πέντε ομάδες (ΟΦΗ, ΠΑΣ Γιάννινα, Παναιτωλικός, Λεβαδειακός, Δόξας Δράμας) που ήρθαν από την Football League στη «μεγάλη κατηγορία», με το «καλημέρα» εξασφάλισαν (βάση εμπορικής αξίας) 762.000 ευρώ έκαστος.
Το ποσό αυτό είναι «καθαρό» και αυξάνεται ανάλογα με τους βαθμούς, όπως το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες ομάδες
Τα κριτήρια με τα οποία χρηματοδοτούνται οι ομάδες είναι δύο: α) Η εμπορική αξία τους β) η τελική βαθμολογική κατάταξη.
Έσοδα βάση εμπορικότητας
Αναφορικά με το κομμάτι της εμπορικότητας, οι 15 ΠΑΕ χωρίστηκαν σε τρεις κατηγορίες, με κριτήρια τα τηλεοπτικά συμβόλαια των περασμένων ετών και τον μέσο όρο των εισιτηρίων που κόβουν στα εντός έδρας παιχνίδια.
Στην πρώτη κατηγορία συμπεριλαμβάνονται οι πέντε εμπορικότεροι σύλλογοι (Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΑΕΚ, ΠΑΟΚ, Αρης) του πρωταθλήματος
Στη δεύτερη οι πέντε ομάδες ( ΟΦΗ, ΠΑΣ Γιάννινα, Παναιτωλικός, Λεβαδειακός, Δόξα Δράμας) που πήραν προαγωγή από την Football League στην Super League και στην τρίτη οι υπόλοιπες πέντε ομάδες (Ατρόμητος, Πανιώνιος, Αστέρας Τρίπολης, Εργοτέλης, Κέρκυρα).
Να σημειωθεί, πως σε ποσοστό άνω του 50% τα συνολικά έσοδα από την κεντρική τηλεοπτική διαχείριση μοιράζονται στις ομάδες βάσει της εμπορικής αξίας τους.
Αναλυτικά:
Ολυμπιακός | 4.182.000 € |
Παναθηναϊκός | 3.382.000 € |
ΑΕΚ | 2.682.000 € |
ΠΑΟΚ | 2.382.000 € |
Αρης | 1.782.000 € |
Ατρόμητος | 982.000 € |
Πανιώνιος | 982.000 € |
Αστέρας Τρίπολης | 982.000 € |
Εργοτέλης | 982.000 € |
Κέρκυρα | 982.000 € |
ΟΦΗ | 762.000 € |
ΠΑΣ Γιάννινα | 762.000 € |
Παναιτωλικός | 762.000€ |
Λεβαδειακός | 762.000 € |
Δόξα Δράμας | 762.000 € |
Έσοδα βάση βαθμολογίας
Ισχυρό κίνητρο να συγκεντρώσουν όσο το δυνατόν περισσότερους βαθμούς έχουν οι 15 ομάδες, ανεξάρτητα από τους στόχους που κυνηγούν. Κάθε βαθμός θα πριμοδοτηθεί στο τέλος της σεζόν με ένα ποσό της τάξεως των 16-17.000 ευρώ (ελαφρώς μειωμένο συγκριτικά με το αντίστοιχο πριμ των 20.000 ανά πόντο που ίσχυε την περασμένη σεζόν).
Από τα 44,35 εκατ. ευρώ της κεντρικής τηλεοπτικής διαχείρισης ποσοστό περίπου 25% καταλήγει στα ταμεία των ΠΑΕ, με γνώμονα την τελική βαθμολογική κατάταξη. Με βάση την τωρινή βαθμολογία και υπολογίζοντας πως κάθε βαθμός εξαργυρώνεται με 17.0000 ευρώ, τα κέρδη των 15 ομάδων έχουν ως εξής:
Ολυμπιακός | 1.139.000 € |
Παναθηναϊκός | 1.020.000 € |
Ατρόμητος | 833.000 € |
ΠΑΟΚ | 799.000 € |
ΑΕΚ | 782.000 € |
Αστέρας Τρίπολης | 663.000 € |
Αρης | 663.000 € |
ΟΦΗ | 629.000 € |
ΠΑΣ Γιάννινα | 595.000 € |
Λεβαδειακός | 561.000 € |
Πανιώνιος | 544.000 € |
Εργοτέλης | 493.000 € |
Κέρκυρα | 476.000 € |
Παναιτωλικός | 425.000 € |
Δόξα Δράμας | 272.000 € |
Από την συνολική πίτα των τηλεοπτικών, ποσοστό της τάξεως του 18,5% μοιράστηκε ισόποσα στο ξεκίνημα του πρωταθλήματος. Κάθε μία από τις 15 ΠΑΕ εισέπραξε 518.000 ευρώ σε δύο ισόποσες δόσεις.
Οι τρεις ομάδες που θα υποβιβαστούν στην Football League, θα πάρουν ως πριμ υποβιβασμού 210.000 ευρώ.
Στο τέλος του πρωταθλήματος ο πρωταθλητής θα πάρει «πριμ» 420.000 ευρώ και ο 6ος της βαθμολογίας 210.000 ευρώ. Η έκτη θέση «επιδοτείται» για να κρατηθεί ζωντανό το ενδιαφέρον των ομάδων που μπαίνουν στα πλέι οφ, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο των αδιάφορων ομάδων τις τελευταίες αγωνιστικές
Η πρώτη ομάδα στην τελική κατάταξη μετά τις πρώτες πέντε εμπορικές – δηλαδή ο Ατρόμητος βάση της βαθμολογίας – προβλέπεται να πάρει πριμ 250.000 ευρώ.
Το μπόνους «fair play» για την πρώτη ομάδα κυμαίνεται στα 150.000 ευρώ, 50.000 ευρώ για τη δεύτερη και 30.000 ευρώ για την τρίτη ομάδα.
Η οικονομική εξέλιξη των τηλεοπτικών
Την φετινή σεζόν οι ομάδες (πλην της Ξάνθης) θα μοιραστούν 44,35 εκατ. ευρώ από την κεντρική τηλεοπτική διαχείριση. Συγκριτικά με την περασμένη σεζόν, όπως προαναφέραμε σημειώθηκε «κούρεμα» της τάξεως των δέκα εκατ. ευρώ.
Ασφαλώς και η καλύτερη χρονιά για τις ομάδες ήταν η σεζόν 2001-02, με την δυναμική είσοδο στην αγορά του Alpha Digital. To συνολικό ποσό για τα τηλεοπτικά δικαιώματα (όπως θα διαπιστώσετε και από τον πίνακα που παραθέτουμε πιο κάτω) εκτοξεύθηκε πάνω από 61 εκατ. ευρώ! Μετά την κατάρρευση του Alhpa Digital η συνολική τηλεοπτική πίτα δεν ξεπέρασε τα 31 εκατ. ευρώ μέχρι την περίοδο 2007-08 όπου ανέβηκε στα 52,5 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά η οικονομική εξέλιξη των τηλεοπτικών δικαιωμάτων ανά σεζόν:
1991-92 | ΕΡΤ | 1.600.000 € |
1992-93 | MEGA | 3.400.000 € |
1993-94 | MEGA- ANT1 | 5.100.000 € |
1994-95 | ΝΕΤΜΕD – EΡΤ | 5.600.000 € |
1995-96 | NETMED – ΕΡΤ | 9.000.000 € |
1996-2001 | ΝΕΤΜΕD- ΕΡΤ | 10.100.000 € |
2001-02 | NETMED- ALPHA DIGITAL | 61.300.000 € |
2002-03 | NETMED – ALPHA | 31.000.000 € |
2003-04 | ΝΕΤΜΕD- ALPHA- TV MAGIC | 25.400.000 € |
2004-05 | ΝΕΤΜΕD- ALPHA | 26.300.000 € |
2005-06 | NETMED – ALPHA | 26.300.000 € |
2006-07 | ΝΕΤΜΕD – EΡΤ | 28.800.000 € |
2007-08 | NETMED – EΡΤ – ALPHA | 31.200.000 € |
2008-09 | ΝΕΤΜΕD – EΡΤ – ALPHA | 31.200.000 € |
2009-10 | FORTHNET – ΣΚΑΪ – ΕΡΤ | 52.500.000 € |
2010-11 | FORTHNET – ΕΡΤ | 54.300.000 € |
2011-12 | FORTHNET | 44.350.000 € |