Παγκόσμια -πλην Ελλάδος- έκπληξη προκάλεσε η ενέργεια Τούρκων να διαβάσουν αποσπάσματα του Κορανίου στην Αγιά Σοφιά, επιλέγοντες μάλιστα να το πράξουν κατά την Εβδομάδα των Παθών.
Ως γνωστόν, μετά από 85 χρόνια όπου η Αγιά Σοφιά μετετράπη σε Μουσείο, και 30 χρόνια από τότε που η UNESCO την κήρυξε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, διαβάστηκε απόσπασμα από το Κοράνι, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης «Η αγάπη του Προφήτη», με την παρουσία διακεκριμένων Τούρκωνι αξιωματούχων.
Να υπενθυμίσω, ότι ο κ. Ερντογάν δεν έχει κρύψει την επιθυμία του να ξανακάνει την Αγία Σοφία τζαμί, γεγονός που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις ακόμη και στους κοσμικούς κύκλους της Τουρκίας. Ήδη, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, ως δήμαρχος Κωνσταντινούπολης είχε εξαγγείλει την πρόθεσή του αυτή (Και -παρενθετικώς- αναρωτιέμαι ποιοι είναι οι λόγοι που ο κ. Αβραμόπουλος δεν παύει να διακηρύσσει την φιλία του για τον κ. Ερντογάν; Πλην της κοινής επιθυμίας για μεγαλεία, υπάρχουν και άλλα που τους συνδέουν;).
Πέρσι, τέτοιο καιρό, είχε δημιουργηθεί θόρυβος με την διαρροή πληροφορίας ότι ο κ. Ερντογάν είχε την πρόθεση να προσευχηθεί «συμβολικά» μέσα στην Αγία Σοφία, στις 29 Μαΐου, επέτειο της άλωσης της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς. Ίσως, η μεγάλη αντίδραση που προήλθε εντός της Τουρκίας, τον αποθάρρυνε. Ενδεικτικό είναι το δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Χουριέτ. Επρόκειτο για ένα άρθρο-κόλαφο εναντίον όσων, εντός ή εκτός της τουρκικής κυβέρνησης, έχουν βλέψεις να μετατρέψουν ξανά την Αγία Σοφία σε μουσουλμανικό τέμενος.
Γράφηκε στην Χουριέτ: «Διαβάζω παντού, χωρίς να υπάρχει επιβεβαίωση από επίσημα στόματα, πως ο Φετχουλάχ Γκιουλέν προλειαίνει το έδαφος για να ξαναλειτουργήσει η Αγία Σοφία ως τζαμί, με προφανή στόχο να φέρει, όπως λένε ορισμένοι, σε δύσκολη θέση ενώπιον της διεθνούς κοινότητας την κυβέρνηση Ερντογάν. Δεν θέλω να πιστέψω κάτι τέτοιο. Για το λόγο αυτό, ρωτάω ευθέως: ευσταθούν όντως αυτές οι φήμες;», γράφει ο δημοσιογράφος της τουρκικής εφημερίδας Ερτουγρούλ Οζκιόκ.
Υποθέτω πως η εφημερίδα ενέπλεξε το όνομά του ιμάμη Γκιουλέν, για να μη κατηγορηθεί από το δικτατορικό καθεστώς της Τουρκίας, ότι βάλλει ευθέως κατά του κ. Ερντογάν. Και αναρωτιέται η εφημερίδα: «Αυτό είναι το κύριο πρόβλημα που πρέπει να απασχολεί την Τουρκία στον 21ο αιώνα; Είναι δυνατόν η χώρα μας να χρησιμοποιεί τέτοια σημειολογία σήμερα; Είναι δυνατόν μια χώρα όπου λειτουργούν περί τα 80.000 θρησκευτικά τεμένη, να θέλει να επαναλειτουργήσει ως τζαμί ένα από τα σημαντικότερα σύμβολα της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας;
» Πώς θα νιώθαμε εμείς αν ένα από τα μεγαλύτερα τζαμιά στην Ευρώπη ξαφνικά μετατρεπόταν σε χριστιανική εκκλησία; Έχουμε 80.000 τεμένη και επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας στην Αγία Σοφία;».
Οι προθέσεις του κ. Ερντογάν, φάνηκαν και από το γεγονός, ότι δεν υπήρξε καμιά αντίδρασή του, όταν ο ανεξάρτητος βουλευτής κ. Χαμί Γιλντιρίμ, κατέθεσε στην τουρκική βουλή σχετικό νομοσχέδιο για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, παίρνοντας αφορμή από την πληροφορία που ανέφερα παραπάνω, ότι θα προσευχηθεί στις 29 Μαΐου ο κ. Ερντογάν.
Το νομοσχέδιο, είχε δύο κύρια άρθρα: 1) Η Αγία Σοφία να μετατραπεί σε μουσουλμανικό τέμενος, και η απόφαση να τεθεί σε ισχύ αμέσως μετά την δημοσίευση του νομοσχεδίου (πριν καν ψηφιστεί δηλαδή). Και 2) Η εκτέλεση της απόφασης να γίνει από το υπουργικό Συμβούλιο.
Το επιχείρημα του Τούρκου βουλευτή ήταν ότι ο Μωάμεθ ο Πορθητής, μόλις εισήλθε νικητής στην Κωνσταντινούπολη κατευθύνθηκε στην Αγία Σοφία και εκεί τέλεσε την πρώτη μουσουλμανική προσευχή ανακηρύσσοντας το ναό σε μουσουλμανικό τέμενος.
Με όλα αυτά, η προχθεσινή κίνηση των Τούρκων να διαβάσουν αποσπάσματα από το Κοράνι μέσα στην Αγιά Σοφιά, εκλαμβάνεται ως προοίμιο της οριστικής μετατροπής του Ναού σε τέμενος. Τι θα πράξει η ελληνική κυβέρνηση; Ό,τι πράττει συνήθως. Θα στείλει ανακοίνωση διαμαρτυρίας, την οποία οι Τούρκοι θα τοποθετήσουν στο κατάλληλο σημείο.
Πηγή: voria.gr