Μένει ή φεύγει ο ανάδοχος της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης; Σταματάει το έργο του Μετρό αν αποχωρήσει ή συνεχίζεται; Αυτά τα δύο ερωτήματα ελπίζουμε ότι θα απαντηθούν οριστικά τις επόμενες ημέρες και οπωσδήποτε πριν την 1η Δεκεμβρίου, ημερομηνία που λήγει σύμφωνα με τον εργολάβο η οριακή προθεσμία της σύμβασης μεταξύ της αναδόχου κοινοπραξίας AIASA και της Αττικό Μετρό ΑΕ που είναι και ο κύριος του έργου.
Ο ανάδοχος – ελληνοιταλική κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΕΓΕΚ, που στο κατασκευαστικό κομμάτι πέρασε στον Άκτωρα- υποστηρίζει ότι η τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος του έργου από την Αττικό Μετρό δεν ήταν σύννομη, γιατί ποτέ δεν κατέθεσε τέτοιο αίτημα, οπότε μετά την οριακή προθεσμία (σ.σ. συν το 1/3 του συμβατικού χρόνου για το έργο που προβλεπόταν να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2012), ζητάει τη λύση της σύμβασης και την αποχώρησή της.
Από την πλευρά της, η Αττικό Μετρό Α.Ε., που τον Ιούνιο του 2012 τροποποίησε το χρονοδιάγραμμα μεταθέτοντας την ολοκλήρωση και λειτουργία του Μετρό, από τον Οκτώβριο του 2012 στο Νοέμβριο του 2016, διαμηνύει ότι ο ανάδοχος έχει ζητήσει παράταση για όλες σχεδόν τις αποκλειστικές ( ενδιάμεσες ) προθεσμίες, οπότε είναι αυτονόητο ότι αυτές οι παρατάσεις επηρεάζουν τον χρόνο εκτέλεσης του έργου. Άλλωστε, είχε εκτιμήσει η κοινοπραξία, όπως υποστηρίζεται από την Αττικό Μετρό, ότι το έργο δεν θα μπορούσε να περαιωθεί πριν το 2017.
Αυτό που τονίζουν από την Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι ότι ακόμη και αν λυθεί η σύμβαση, το έργο του Μετρό δεν σταματάει, γιατί η κοινοπραξία είναι υποχρεωμένη να ολοκληρώσει εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, διάστημα στο οποίο η Αττικό Μετρό θα είναι έτοιμη να δημοπρατήσει εκ νέου το υπόλοιπο του έργου, βγάζοντάς το σε μία ή περισσότερες εργολαβίες. Σήμερα, από τα έργα πολιτικού μηχανικού έχει εκτελεστεί κάτι λιγότερο από το 50% και μένουν τα ηλεκτρομηχανολογικά και τα τρένα. Η Αττικό Μετρό διαβεβαιώνει ότι με την επαναδημοπράτηση θα μπορέσει να ολοκληρώσει το έργο βάσει συμβάσεων που δεν θα έχουν τα προβλήματα της ισχύουσας.
Ο ανάδοχος απαντώντας υποστηρίζει πως «δεν έχει νόημα να μένουμε σε ένα έργο όταν συνεχώς ζημιώνουμε και όταν με ευθύνη της διευθύνουσας υπηρεσίας, δε ρυθμίζονται τα ζητήματα που εκκρεμούν. Τα περί επαναδημοπράτησης δεν μας πτοούν»
Σε περίπτωση, πάντως, που λυθεί η σύμβαση, πρόκειται να παρέμβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και να ζητήσει τη διερεύνηση της υπόθεσης, καθώς όπως δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας, το ΤΕΕ δε θα μείνει άπραγο να βλέπει το έργο να μπαίνει σε νέες περιπέτειες.
Τώρα αναμένουμε από την Επιτροπής Διαιτησίας, που στις 30 Σεπτεμβρίου συζήτησε το αίτημα του αναδόχου σχετικά με το χρονοδιάγραμμα και την τροποποίησή του, να ανακοινώσει την απόφασή της πριν την 1η Δεκεμβρίου. Αν η Διαιτησία δικαιώσει τον ανάδοχο, λύεται η σύμβαση και, αν δικαιώσει την Αττικό Μετρό, ο ανάδοχος συνεχίζει ως έχει.
Το ένα συμπέρασμα στο οποίο όλοι συγκλίνουν και συμφωνούν, φαίνεται να είναι ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε στη βάση μίας πολύ προβληματικής σύμβασης. Αν για όλα τα παραπάνω δεν ανησυχούν ιδιαίτερα ανάδοχος και κύριος του έργου, oπωσδήποτε ανησυχούν σφόδρα οι Θεσσαλονικείς αλλά και πιθανότατα και όσοι έχουν διαχειριστεί, από πλευράς αρμοδίου υπουργείου, το συγκεκριμένο έργο. Σε αυτή την …εξίσωση με τους πολλούς αγνώστους, κάπου θα πρέπει να βάλουμε και την ΕΕ αφού το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο.
Οι διεκδικήσεις του αναδόχου
Βεβαίως, ο ανάδοχος δεν θέτει μόνο ζήτημα τροποποίησης του χρονοδιαγράμματος, έχει θέσει εδώ και χρόνια ζήτημα ικανοποίησης οικονομικών απαιτήσεων που συμποσούνται στα 550 εκατ. ευρώ και πλέον. Για αυτές τις απαιτήσεις έχει προσφύγει στα δικαστήρια και αυτές θα εξεταστούν από ειδικές επιτροπές Διαιτησίας.
Να σημειωθεί ότι κατά διαστήματα έχει αναγνωριστεί από πλευράς πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΟΜΕΔΙ, ότι τουλάχιστον κάποια από τα οικονομικά αιτήματα του αναδόχου είναι βάσιμα, γι’ αυτό και έγινε η ρύθμιση που επιτρέπει τη διευθέτηση των θεμάτων μέσω Διαιτησίας, γιατί η Αττικό Μετρό Α.Ε., μία εταιρεία του δημοσίου που εκτελεί ένα δημόσιο έργο, είναι υποχρεωμένη να τηρήσει τη σύμβαση, παρά τα όποια προβλήματα αυτή ενδεχομένως έχει.
Η θέση του ΤΕΕ/ΤΚΜ
Για το ΤΕΕ/ΤΚΜ το έργο πρέπει να συνεχιστεί από τον ίδιο ανάδοχο, γιατί η επαναδημοπράτηση, όπως υποστήριξε ο κ. Μπίλλιας, θα ρίξει πολύ πίσω το χρόνο ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής η οποία ήδη έχει βγει εκτός αρχικού χρονοδιαγράμματος κατά πέντε ολόκληρα χρόνια. «Σε περίπτωση επαναδημοπράτησης η καθυστέρηση στο έργο θα είναι πολύ μεγάλη, ενώ το πιθανότερο είναι ότι και το κόστος θα αυξηθεί γιατί θα δημοπρατηθεί με σημερινές τιμές, ενώ δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις εκπτώσεις που θα προτείνουν οι υποψήφιοι. Τουλάχιστον με τον ανάδοχο που είναι εγκατεστημένος, το οικονομικό ζήτημα, με τις διεκδικήσεις, θα λυθεί από τη Διαιτησία», τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ και προσθέτει:
«To Μετρό Θεσσαλονίκης, η βασική γραμμή, σκοντάφτει σε δύο προβλήματα πλέον. Το ένα είναι ο σταθμός “Βενιζέλου” με το γνωστό ζήτημα των αρχαιοτήτων και το άλλο, το χρονοδιάγραμμα του έργου. Αυτά τα δύο προβλήματα πρέπει να επιλυθούν για να προχωρήσει το έργο».
Πάντως μέχρι να βγει η απόφαση της Διαιτησίας για το χρονοδιάγραμμα, τα συνεργεία του αναδόχου συνεχίζουν να εργάζονται στα ανοικτά εργοτάξια και μάλιστα με πολύ εντατικούς ρυθμούς σε «Ν.Σ.Σταθμό», διασταύρωση «Δημοκρατίας», όπως και στους σταθμούς «Συντριβάνι», «Πανεπιστήμιο» και «Παπάφειο».
Πηγή: www.voria.gr