Eλαφρύτερες διοικητικές κυρώσεις, αυξομειώσεις στα πρόστιμα, εκτός από τις σοβαρές παραβάσεις στις οποίες θα αυξηθούν, περιλαμβάνει ο νέος Κ.Ο.Κ. που ετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών.
Ακολούθησε το PRESSARIS και στο Instagram, για ακόμα πιο άμεση ενημέρωση στα θέματα του Άρη!
Οι ενδείξεις λένε ότι θα βγουν από τον ΚΟΚ οι εξοντωτικές κυρώσεις, όπως για παράδειγμα η ισόβια αφαίρεση της άδειας οδήγησης σε περίπτωση υποτροπής στην ίδια παράβαση. Μία άλλη αλλαγή είναι ότι τα πρόστιμα που θα επιβληθούν δεν θα έχουν εισοδηματικά κριτήρια, όπως προβλέπει ο σημερινός ΚΟΚ.
Στις σοβαρές παραβάσεις επαγγελματιών, δεν θα τιμωρείται το… “αυτοκίνητο”, αλλά ο παραβάτης. Έτσι θα μειωθούν οι παραβάσεις για τις οποίες θα αφαιρούνται τα στοιχεία του αυτοκινήτου (άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες).
Αυτό θα συμβεί γιατί συχνά το αυτοκίνητο είναι και οικογενειακό εκτός από επαγγελματικό, με αποτέλεσμα μαζί με τον οδηγό, να «τιμωρείται» και η οικογένεια. Για παράδειγμα, εάν κάποιος εντοπιστεί να οδηγεί χωρίς να φορά ζώνη ασφαλείας, θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης του χρήστη, αλλά όχι και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
Οι σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ
Παραβάσεις όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η αντικανονική προσπέραση, εξετάζεται το ενδεχόμενο να αφαιρούνται και τα στοιχεία του αυτοκινήτου. Παράλληλα, θα δοθεί βάρος στην αποπληρωμή των προστίμων και αν δεν γίνει σύντομα, ο παραβάτης θα βλέπει το οφειλόμενο ποσό στη φορολογική του δήλωση μέσω του Taxisnet.
Σήμερα το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβάλλονται ετησίως φτάνει περίπου τα 140 εκατ. ευρώ, αλλά το ποσό που πληρώνεται αγγίζει τα 40 εκατ.
Με τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος αναμένεταινα έχει ολοκληρωθεί στις αρχές της επόμενης χρονιάς, ο υπερήμερος οφειλέτης θα έχει την προβλεπόμενη δυνατότητα να υποβάλει ένσταση για πρόστιμό του, ενώ στη συνέχεια, και εφόσον η ένστασή του έχει απορριφθεί, θα του δίνεται και ένα εύλογο χρονικό διάστημα 2-3 μηνών. Μετά θα διαβιβάζεται στο Taxis.
Τα πρόστιμα, όπως και σήμερα θα είναι σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Αντίστοιχα ως 100 ευρώ για την πρώτη, 101-300 για τη δεύτερη και 301 μέχρι 600 για την τρίτη κατηγορία.
Οι βασικές αλλαγές:
Η διατήρηση της αφαίρεσης των στοιχείων του αυτοκινήτου για τις παραβάσεις οι οποίες σχετίζονται με το όχημα, όπως για παράδειγμα η έλλειψη βεβαίωσης τεχνικού ελέγχου από ΚΤΕΟ ή οι βλάβες στα φώτα κ.λπ.
Στις πολύ σοβαρές παραβάσεις, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, εξετάζεται ο συνδυασμός ποινών και προστίμων αλλά και η διατήρηση της αφαίρεσης των στοιχείων του αυτοκινήτου ως αποτρεπτικού μέτρου.
Οι ποινές για κάποιες παραβάσεις θα εξεταστούν μεμονωμένα και θα αυστηροποιηθούν. Σε τουλάχιστον δύο παραβάσεις, όπως η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ αλλά και οι αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες), οι οποίοι θεωρούνται ως μια «συνειδητή» παράβαση, το χρηματικό πρόστιμο θα αυξηθεί από τα 700 ευρώ που ισχύει σήμερα. Σήμερα το υψηλότερο πρόστιμο (πλην του αλκοόλ) είναι 700 ευρώ και επιβάλλεται, μεταξύ άλλων, στην παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, STOP, σε αντικανονική προσπέραση και επικίνδυνους ελιγμούς.
Κατάργηση της διάταξης περί διά βίου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης, η οποία προβλέπεται σήμερα στις περιπτώσεις διπλής ή τριπλής υποτροπής σε πολύ σοβαρές παραβάσεις, όπως το αλκοόλ, καθώς εκτιμάται ότι δεν έχει τον σωφρονιστικό χαρακτήρα που επιβάλλεται να έχει μια ποινή.
Κατάργηση της διάταξης για την επιβολή προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια, η οποία εκτιμάται ότι είναι ανεφάρμοστη, και επαναθεσμοθέτηση ίδιου προστίμου σε όλους για την ίδια παράβαση.
Στα αλλοδαπά επαγγελματικά οχήματα, πάντως, και τους ελέγχους τους από μεικτά κλιμάκια στις εθνικές οδούς, εξετάζεται και η επιτόπια είσπραξη των προστίμων τόσο του ΚΟΚ όσο και άλλων παραβάσεων, όπως το ιαφορετικό δηλωμένο φορτίο, είτε με πιστωτική κάρτα είτε με ακινητοποίησή τους μέχρι να πληρωθεί το πρόστιμο. Και αυτό γιατί σήμερα συχνά επιβάλλονται πρόστιμα σε τέτοιες περιπτώσεις, τα οποία όμως δεν πληρώνονται ποτέ.