Γιατί δεν βλέπουμε πλέον μακρυμανίκες εμφανίσεις; Το gazzetta.gr παρατήρησε πως οι μακρυμανίκες αποτελούν είδος προς εξαφάνιση και δίνει απαντήσεις.
Μπατιστούτα να «πυροβολεί» με τις μακρυμάνικες μοβ εμφανίσεις της Φιορεντίνα. Μπέκαμ με απλωμένα χέρια μετά από γκολ-φάουλ με τις κατακόκκινες μακρυμάνικες της Γιουνάιτεντ. Ζιντάν να κοντρολάρει στον αέρα με την ασπρόμαυρη της Γιουβέντους.
Κλασικές εικόνες των ’90s. Κλασικές εμφανίσεις των ’90s. Θέλετε να πάμε και στα δικά μας; Τζιοβάνι με την ερυθρόλευκη στα εκτός έδρας ματς του Champions League. Σαραβάκος με την καταπράσινη της Interamerican. Σαλπιγγίδης, Κάλβο και Ρεκόμπα για να πάμε και μετά το millenium.
Τα τελευταία χρόνια όμως αγνοούνται. Τι διάολο απέγιναν οι μακρυμάνικες εμφανίσεις; Γιατί (σχεδόν) καμία ομάδα δεν παράγει τις εμφανίσεις που τόσο μας άρεσαν; Είναι θέμα των παικτών; Είναι θέμα των ομάδων; Είναι θέμα των εταιρειών που ντύνουν τον εκάστοτε σύλλογο; Η εύκολη απάντηση είναι «όλων των παραπάνω». Ωστόσο πίσω από κάθε απόφαση υπάρχουν αρκετοί λόγοι. Πόσω μάλλον όταν μιλάμε για (παγκόσμιο) μάρκετινγκ.
Ο φόβος για την Under Armour, η κίνηση της Nike και η απάντηση της Adidas!
Η ιστορία αρχίζει περίπου το 2007. Η Under Armour όχι μόνο μπαίνει δυναμικά στα σπορ της Αμερικής αλλά πρωτοπορεί. Δημιουργεί τα λεγόμενα baselayers (σ.σ. τα ισοθερμικά όπως τα ξέρουμε εμείς) τα οποία κάνουν θραύση (κυρίως) στο baseball αλλά και στο NFL. Η Nike όχι μόνο βλέπει την εκτόξευση της Under Armour αλλά νιώθει ν’ απειλείται. Καταλαβαίνει ότι πρέπει ν’ απαντήσει και το κάνει, ξεκινώντας από το δημοφιλέστερο άθλημα στον κόσμο. Το ποδόσφαιρο.
Και το golden boy της Nike εκείνη την περίοδο ήταν ο Γουέιν Ρούνεϊ! Μόλις 22 ετών θα μπορούσε να πιάσει το νεανικό κοινό. Και μέσω του Γουέιν Ρούνεϊ η Nike η οποία έντυνε τότε την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ επεκτάθηκε σε όλους τους παίκτες.
Προφανώς και η Αdidas δεν θα έμενε με σταυρωμένα τα χέρια και απάντησε με ισοθερμικά… προηγμένης τεχνολογίας. Πλέον το μάρκετινγκ των ισοθερμικών είχε πάρει τεράστιες διαστάσεις με την Nike να «επιβάλλει» σε όλους τους παίκτες της Γιουνάιτεντ την σεζόν 2011/12 τον δικό της νόμο. Ποιος ήταν αυτός; Οτι δεν μπορεί ΚΑΝΕΝΑΣ ποδοσφαιριστής να φοράει μακρυμάνικη εμφάνιση. Εάν κρύωναν θα μπορούσαν να βάλουν τα ισοθερμικά της εταιρείας!
Τι ισχύει για μερικές ομάδες της Premier League
Δεν έχουν μακρυμάνικες
- Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από το 2011/12 έως το 2014/15 (Nike) και από το 2018/19 (Adidas)
- Αρσεναλ από το 2018/19 (Adidas)
- Λίβερπουλ από το 2017/18 (Nike)
- Τσέλσι από το 2017/18 (Nike)
- Τότεναμ από το 2013/14 (Nike)
- Μάντσεστερ Σίτι από το 2013/14 (Puma)
- Νιουκάσλ από το 2018/19 (Puma)
Εχουν μακρυμάνικες
- Εβερτον από το 2020/21 (Hummel)
- Γούεστ Χαμ από το 2020/21 (Umbro)
Δύο συμπεράσματα προκύπτουν από τις 9 ομάδες της Premier League.
Πρώτον πώς οι «κολοσσοί» δεν παράγουν πλέον μακρυμάνικες εμφανίσεις και πως οι αθλητικές εταιρείες που… έπονται προσπαθούν με διαφορετικό μάρκετινγκ να προσελκύσουν τους φιλάθλους σε μια διαφορετική αγορά (η Hummel και η Umbro).
Δεύτερον κοιτώντας μέχρι στιγμής τους παίκτες της Εβερτον και της Γουέστ Χαμ μόνο δύο έχουν φορέσει την μακρυμάνικη. Ο Χάμες Ροντρίγκες από την Εβερτον και ο Αντρέι Γιαρμολένκο από την Γουέστ Χαμ.
Το Sleeve-Gate του Φλαμινί που «διέλυσε» έναν απίστευτο εσωτερικό κανονισμό της Αρσεναλ!
Στο πρώτο ερώτημα απαντήσαμε. Είναι (και) θέμα των εταιρειών που ντύνουν τις ομάδες. Ομως είναι και θέμα των ποδοσφαιριστών. Το 2013 στην Αγγλία και πιο συγκεκριμένα στην Αρσεναλ έζησαν το Sleeve-Gate. Ελληνιστί το «Σκάνδαλο-Μανίκι».
Η Αρσεναλ μέχρι και τότε είχε έναν περίεργο εσωτερικό κανονισμό. Την μέρα του αγώνα ο αρχηγός αποφάσιζε με ποια εμφάνιση θα αγωνίζονταν όλοι οι παίκτες. Κοντομάνικη ή μακρυμάνικη. Ηταν μία… επιλογή έτσι ώστε η ομάδα να φαίνεται πιο δεμένη.
Μέχρι που έσκασε μύτη ο Ματιέ Φλαμινί και τίναξε στον αέρα τον συγκεκριμένο εσωτερικό κανονισμό που κράταγε δεκαετίες. Στις 27 Νοεμβρίου η Αρσεναλ είχε νικήσει την Μαρσέιγ για τους ομίλους του Champions League αλλά όλοι είχαν ασχοληθεί με τη κίνηση του Φλαμινί να βγάλει ψαλίδι στα αποδυτήρια και να κόψει μόνος του την μακρυμάνικη εμφάνιση με την οποία είχε αποφαίσει ο Μερτσετάκερ ν’ αγωνιστεί όλη η ομάδα!
«Δεν μου άρεσε και δεν θα το ξανακάνει. Εμεινα έκπληκτος με την κίνησή του. Δεν το θέλουμε αυτό» είχε πει ο Βενγκέρ.
Φυσικά και το ξαναέκανε ο Φλαμινί. Κόντρα στην Γιουνάιτεντ την ίδια ώρα που ο Ζιρού ήταν πιο… ευγενικός και απλά σήκωσε τα μανίκια.
Από τις 10 μεγαλύτερες ομάδες (εκτός από τις αγγλικές που αναφέραμε) μόνο μία πουλάει μακρυμάνικες στην μπουτίκ
Είναι απόφαση των εταιρειών. Είναι απόφαση των παικτών. Και όπως αποδεικνύεται είναι κι απόφαση των συλλόγων. Κοιτώντας τις μπουτίκ των 10 μεγαλύτερων συλλόγων του κόσμου μόνο μία έχει μακρυμάνικες εμφανίσεις. Η Ρέαλ Μαδρίτης.
Γιουβέντους, Ιντερ, Μπαρτσελόνα, Μίλαν, Ατλέτικο Μαδρίτης, Μπάγερν Μονάχου, Παρί Σεν Ζερμέν, Ντόρτμουντ και Αγιαξ δεν πουλάνε μακρυμάνικες.
Η λογική λέει πως δεν υπάρχει πλέον μεγάλη ζήτηση. Μειωμένη ζήτηση σημαίνει αυτόματα περισσότερα έξοδα εάν υπάρχει παραγωγή. Και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο οι σύλλογοι σταμάτησαν την παραγωγή των μακρυμάνικων εμφανίσεων.
Βεβαίως για να υπάρχει ζήτηση πρέπει και το κοινό να βλέπει τα είδωλά τους να φοράνε μακρυμάνικες. Εμείς που μεγάλωσαμε στα ’90s βλέπαμε όλους τους παικταράδες με τις μακρυμάνικες. Τώρα οι πιτσιρικάδες βλέπουν τον Μέσι, τον Κριστιάνο, τον Χάαλαντ και τον Εμπαπέ με ισοθερμικά. Οπότε ζητάνε και κοντομάνικη εμφάνιση και ισοθερμικό (όπερ σημαίνει και περισσότερα έσοδα για τους συλλόγους και τις εταιρείες).
Aυτην την στιγμή από το Big 5 ισχύουν τα παρακάτω
- Ολυμπιακός (Adidas) δεν έχει μακρυμάνικη
- ΠΑΟΚ (Macron) έχει μακρυμάνικη
- ΑΕΚ (Capelli) δεν έχει μακρυμάνικη
- Αρης (Nike) δεν έχει μακρυμάνικη
- Παναθηναϊκός (di Kappa) δεν έχει μακρυμάνικη
Δυστυχώς οι μακρυμάνικες εμφανίσεις αποτελούν είδος προς εξαφάνιση…