Η απόλυτη κυριαρχία της Red Bull Racing στο πρωτάθλημα της Formula 1 το 2023 θα της επιφέρει 128 εκατομμύρια ευρώ από τα εμπορικά δικαιώματα, αλλά με το ρεκόρ συγκομιδής βαθμών η ομάδα του Μίλτον Κινς και ο Μαξ Φερστάπεν θα πληρώσουν πρωτοφανή ποσά για τα παράβολα συμμετοχής το 2024.
Το ποσό του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων είναι το μισό από τα συνολικά κέρδη της Formula 1, ποσοστό που αυξήθηκε από το 2017 που η αμερικανική Liberty Media απέκτησε τα εμπορικά δικαιώματα του σπορ. Τα ποσοστά αυτά καθορίζονται από το περίφημο Σύμφωνο Concorde: το μεγαλύτερο λαμβάνει η πρωταθλήτρια, και το μικρότερο η τελευταία ομάδα στη βαθμολογία. Ας δούμε, κατά προσέγγιση (που θεωρείται ότι είναι ακριβείας) τι ποσό θα λάβει κάθε ομάδα για το 2023:
ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ ΕΠΑΘΛΑ ΟΜΑΔΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2023
- Red Bull – 128 εκατ. ευρώ (140 εκατ. δολάρια)
- Mercedes – 120 εκατ. ευρώ (131 εκατ. δολάρια)
- Ferrari – 111,5 εκατ. ευρώ (122 εκατ. δολάρια)
- McLaren – 103 εκατ. ευρώ (113 εκατ. δολάρια)
- Aston Martin – 95 εκατ. ευρώ (104 εκατ. δολάρια)
- Alpine – 87 εκατ. ευρώ (95 εκατ. δολάρια)
- Williams – 79,5 εκατ. ευρώ (87 εκατ. δολάρια)
- AlphaTauri – 71,2 εκατ. ευρώ (78 εκατ. δολάρια)
- Alfa Romeo – 63 εκατ. ευρώ (69 εκατ. δολάρια)
- Haas – 55 εκατ. ευρώ (60 εκατ. δολάρια)
Τα παραπάνω ποσά αφορούν αποκλειστικά και μόνο στο διαμοιρασμό των εσόδων της F1, και δεν περιλαμβάνουν άλλα bonus. Ένα από αυτά πιστεύεται ότι δίνεται στη Ferrari, λόγω της ιδιαίτερης σπουδαιότητάς της για το σπορ δεδομένου ότι βρίσκεται στη Formula 1 από την πρώτη χρονιά του πρωταθλήματος, το 1950. Το ποσοστό αυτό λέγεται ότι είναι της τάξης του 5%, δηλαδή περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια (45,7 εκατ. ευρώ).
Στο παρελθόν, επί των ημερών του Μπέρνι Έκλεστοουν, το ποσοστό των ομάδων ήταν χαμηλότερο, και συνήθως οδηγούσε σε σκληρές διαπραγματεύσεις και απειλές αποχώρησης των ομάδων. Σε μία από αυτές φέρεται ο Μπέρνι να θέσπισε το έξτρα bonus για τη Ferrari. Επίσης, παλαιότερα η πρωταθλήτρια έπαιρνε το 20% από το σύνολο του μεριδίου των ομάδων από τα εμπορικά έσοδα, ενώ σήμερα λαμβάνει το 14%.
Κατά συνέπεια, η φετινή πρωταθλήτρια Red Bull Racing θα λάβει 140 εκατομμύρια δολάρια (128 εκατ. ευρώ). Όμως, με το ασύλληπτα ρεκόρ νικών και βαθμών που συνέλλεξε, τόσο η RBR όσο και ο Μαξ Φερστάπεν, η ομάδα του Μίλτον Κινς θα κληθεί να καταβάλλει πρωτοφανή ποσά για τα παράβολα συμμετοχής τόσο της ίδιας όσο και του Ολλανδού οδηγού στη F1 το 2024.
Το Σύμφωνο Concorde, με την τροποποίηση του 2013, προβλέπει ότι το ποσό του παραβόλου συμμετοχής κάθε ομάδας στο πρωτάθλημα κάθε χρονιάς, προκειμένου να λάβει την άδεια να αγωνιστεί, καθορίζεται από τους βαθμούς που συνέλλεξε την προηγούμενη σεζόν, συν ένα βασικό και σταθερό παράβολο.
Δεδομένου ότι η RBR το 2023 κέρδισε 860 βαθμούς, τους περισσότερους από κάθε άλλη ομάδα ποτέ στην ιστορία, και φυσικά αναδείχθηκε πρωταθλήτρια, με τον υπολογισμό των παραπάνω προκύπτει πως πρέπει για το παράβολο συμμετοχής του 2024 να καταβάλλει στη FIA το ποσό των 6.805.108 ευρώ. Και αυτό πρέπει να καταβληθεί μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου 2023.
Η τεράστια βαθμολογική διαφορά της RBR από τις Mercedes και Ferrari στις δύο επόμενες θέσεις, σημέρα πως οι ομάδες του Μπράκλεϊ και του Μίλτον Κινς πρέπει να καταβάλλουν λιγότερο από το μισό παράβολο, δηλαδή λίγο πάνω από 3 εκατομμύρια ευρώ. Η τελευταία ομάδα του πρωταθλήματος, Haas, με μόλις 12 βαθμούς καλείται να καταβάλλει “μόνο” 673 χιλιάδες ευρώ. Αναλυτικά ο πίνακας των παραβόλων του 2024:
- Red Bull – 6.805.108 ευρώ
- Mercedes – 3.059.003 ευρώ
- Ferrari – 3.040.904 ευρώ
- McLaren – 2.415.959 ευρώ
- Aston Martin – 2.282.688 ευρώ
- Alpine – 1.321.685 ευρώ
- Williams – 769.107 ευρώ
- AlphaTauri – 751.088 ευρώ
- Alfa Romeo – 697.032 ευρώ
- Haas – 673.007 ευρώ
Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τον Μαξ Φερστάπεν, που λόγω της τεράστιας συγκομιδής βαθμών φέτος θα καταβάλλει -μέσω της Red Bull, φυσικά- το μεγαλύτερο παράβολο οδηγού στην ιστορία της Formula 1. Για να αποκτήσει την πιο ακριβή superlicance όλων των εποχών, για το 2024, το ποσό που χρειάζεται να πληρωθεί για τον Ολλανδό στη FIA αγγίζει τα 1.217.900 ευρώ.
Όπως και για τις ομάδες, έτσι και τα παράβολα για τους οδηγούς έχουν ένα σταθερό βασικό ποσό στο οποίο προστίθεται άλλο ένα για κάθε βαθμό που σημείωσε ο καθένας τους την περασμένη χρονιάς. Το βασικό ποσό είναι 10.400 ευρώ για κάθε οδηγό, και το ποσό για κάθε βαθμό 2.100 ευρώ. Εύκολα καταλαβαίνει κανείς πως φτάνουμε στα 1,2 εκατομμύρια ευρώ του Φερστάπεν, με τους 575 βαθμούς που κέρδισε φέτος.
“Είναι ένα πρόβλημα πολυτελείας διότι έπρεπε να κερδίσουμε τους βαθμούς για να βγει αυτό το τιμολόνιο”, είπε ο Κρίστιαν Χόρνερ για το βαρύ λογαριασμό που περιμένει τη Red Bull Racing για την ίδια και για τον Μαξ Φερστάπεν, “αλλά ευτυχώς δεν περιλαμβάνεται μέσα στο όριο [ετήιου] προϋπολογισμού [των ομάδων της F1]. Αλλά ναι, είναι μεγάλη η επιταγή που πρέπει να γράψουμε στη FIA”, πρόσθεσε ο Βρετανός. Παρακάτω είναι η αναλυτική λίστα με το παράβολο που πρέπει να καταβάλλει κάθε οδηγός για τη superlicence του 2024:
ΠΑΡΑΒΟΛΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΟΔΗΓΩΝ ΣΤΗ F1 2024
- Μαξ Φερστάπεν – 1.217.900 ευρώ
- Σέρτζιο Πέρεζ – 608.900 ευρώ
- Λιούις Χάμιλτον – 501.800 ευρώ
- Φερνάντο Αλόνσο – 443.000 ευρώ
- Σαρλ Λεκλέρ – 443.000 ευρώ
- Λάντο Νόρις – 440.900 ευρώ
- Κάρλος Σάινθ – 430.400 ευρώ
- Τζορτζ Ράσελ – 377.900 ευρώ
- Όσκαρ Πιάστρι – 214.100 ευρώ
- Λανς Στρολ – 165.800 ευρώ
- Πιέρ Γκασλί – 140.600 ευρώ
- Εστεμπάν Οκόν – 132.200 ευρώ
- Άλεξ Άλμπον – 67.100 ευρώ
- Γιούκι Τσουνόντα – 46.100 ευρώ
- Βάλτερι Μπότας – 31.400 ευρώ
- Νίκο Χούλκενμπεργκ – 29.300 ευρώ
- Ντάνιελ Ρικιάρντο – 23.000 ευρώ
- Γκουάνιου Τσόου – 23.000 ευρώ
- Κέβιν Μάγκνουσεν – 16.700 ευρώ
- Λόγκαν Σάρτζεαντ – 12.500 ευρώ
- Σύνολο – 4.924.700 ευρώ
Πηγή: sport.24.gr