Ακόμα δύο μηχανικοί της ΕΡΓΟΣΕ αφέθηκαν ελεύθεροι με υψηλότατες εγγυήσεις 800.000 και 500.000 ευρώ στο πλαίσιο της έρευνας για την σύμβαση 717, η υλοποίηση της οποίας συνέβαλε στην τραγωδία των Τεμπών.
Οι δύο μηχανικοί απολογήθηκαν και στη συνέχεια, με τη σύμφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακρίτριας, αφέθηκαν ελεύθεροι.
Ειδικότερα, τους επιβλήθηκαν οι όροι της καταβολής εγγυοδοσίας ύψους 800.000 και 500.000 ευρώ αντίστοιχα, και επιπλέον της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα.
Πλέον ο κύκλος των απολογιών βρίσκεται στη μέση, αφού περισσότεροι των δέκα από τους συνολικά 23 κατηγορούμενους έχουν περάσει το κατώφλι της Ευρωπαίας ανακρίτριας Χριστίνας Σαλάππα για να απολογηθούν.
Το υψηλότερο ποσό που έχει οριστεί ως εγγύηση στην επίμαχη υπόθεση είναι οι 900.000 ευρώ και έχει επιβληθεί σε δύο κατηγορούμενους. Η πιο χαμηλή εγγύηση που έχει οριστεί είναι ύψους 10.000 ευρώ και έχει επιβληθεί σε μόλις έναν κατηγορούμενο.
Σε λίγες ημέρες αναμένεται πως θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία απολογιών από τις κατηγορουμένους της ΕΡΓΟΣΕ και ενώπιον της Ανακρίτριας θα βρεθούν οι υπόλοιποι υπόλογοι για την επίμαχη σύμβαση.
Οι κατηγορούμενοι, που είναι οι πρώτοι από τους 23, οι οποίοι κλήθηκαν σε απολογία, για μη εκτέλεση της σύμβασης 717, που αφορά κρίσιμα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αφέθηκαν όλοι ελεύθεροι υπό προθεσμία και θα πρέπει να καταβάλλουν εντός 15 ημερών τις χρηματικές εγγυήσεις, που τους επεβλήθησαν, διαφορετικά θα οδηγηθούν στη φυλακή. Επίσης, τους απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα.
Οι 23 ύποπτοι για το δυστύχημα των Τεμπών
Αναλυτικότερα, το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (EPPO) της Αθήνας έχει κινήσει ποινική δίωξη σε βάρος 23 υπόπτων – συμπεριλαμβανομένων 18 δημοσίων υπαλλήλων – για εγκλήματα σχετιζόμενα με την εκτέλεση των Συμβάσεων για το έργο Ανάταξης και Αναβάθμισης του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε.
Η έρευνα του EPPO, που ξεκίνησε στις 28 Νοεμβρίου 2022, επικεντρώθηκε στις Συμβάσεις για την ανάταξη των συστημάτων Τηλεδιοίκησης και Σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που υπογράφηκαν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ – θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), υπεύθυνης για τη διαχείριση των Συμβάσεων – και της Αναδόχου Κοινοπραξίας, που αποτελείται από δύο εταιρείες, υπεύθυνες για την εκτέλεση του έργου. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν οδήγησαν στην άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος 23 υπόπτων, συγκεκριμένα:
14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·
4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·
5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
Οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016 – γνωστή ως «Σύμβαση 717».
Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.
Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.