Λίγες ώρες πριν το άνοιγμα της κάλπης για τον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών, οι δύο μονομάχοι Γιάννης Μπουτάρης, Σταύρος Καλαφάτης που διεκδικούν τη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης για την επόμενη πενταετία, περνούν από Crash Test.
Το περιοδικό “Επιλογές” που κυκλοφορεί με την Μακεδονία της Κυριακής, υποβάλλει τα ίδια ερωτήματα -40 στον αριθμό- στους δύο υποψηφίους και τους καλεί να δώσουν απαντήσεις σε σημαντικά ζητήματα.
Αναλυτικά:
Το μετρό αποτελεί μιαν ανοιχτή πληγή στο σώμα της Θεσσαλονίκης, με άγνωστο τον χρονικό ορίζοντα «επούλωσης». Πώς σκοπεύετε να δράσετε, στην περίπτωση που εκλεγείτε δήμαρχος, ώστε να επιταχυνθούν οι ρυθμοί εκτέλεσης του έργου και να αρθούν οι αγκυλώσεις;
Γ. Μπουτάρης: Το μετρό είναι όντως μια ανοιχτή πληγή. Η ολοκληρωση του έργου καθυστερεί και δυστυχώς το πρόβλημα ειναι τα χρήματα: τα χρήματα που δεν προϋπολόγισαν για τις αρχαιολογικές ανασκαφές, αν και ο πιο αδαής θα μπορούσε να προβλέψει ότι θα βρισκόταν αρχαιότητες σε αυτό τον άξονα, τα χρήματα που δεν είχαν υπολογίσει για απαλλοτριώσεις, για να μετακινηθούν οι μετροπόντικες από την Ανάληψη, όπου δεν χωράνε στη Νέα Ελβετία και επιπλέον τα οικονομικά προβλήματα που επικαλείται ότι έχει η ανάδοχος κοινοπραξία.Τα έργα του μετρό είχαν σταματήσει σε όλα τα ανοιχτά εργοτάξια και το ζήτημα των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου χρησιμοποιήθηκε ως πρόσχημα για τη συγκάλυψη των ευθυνών των αρμοδίων. Δυστυχώς, με τους κυβερνητικούς χειρισμούς, και το ψευτοδίλημμα «αρχαία ή μετρό», χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Επί μήνες προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι ο αρχαιολογικός θησαυρός στο Σταθμό Βενιζέλου πρέπει να “θαφτεί” για να πρχωρήσουν τα έργα. Εμείς ασφαλώς και θέλουμε να γίνει το μετρό, ωστόσο αντιδράσαμε στην καταστροφή του σπάνιας αξίας αρχαιολογικού αυτού ευρήματος, που αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την ιστορική διαχρονία της Θεσσαλονίκης. Έπειτα από τη δική μας παρέμβαση διαπιστώθηκε ότι τελικά υπάρχει τρόπος να συνυπάρξουν τα ευρήματα μέσα στο σταθμό. Τελικά, σχεδόν ένα χρόνο μετά ο υπουργός Πολιτισμού εξέδωσε απόφαση για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων, όμως η Αττικό Μετρό δεν προχωράει στη μελέτη για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων… Γιατί; Ποιος φταίει, λοιπόν, που δεν προχωρά το Μετρό και δεινοπαθεί όλη η πόλη, αλλά πρωτίστως οι επαγγελματίες και οι κάτοικο της περιοχής;
Προκειμένου να επιταχυνθεί η εκτέλεση του έργου θα απαιτήσουμε δέσμευση σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο για το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου και θα πιέσουμε για μεταφορά της διοίκησης του έργου στην πόλη, προτείνοντας να το αναλάβει η Εγνατία Οδός ΑΕ
Στ. Καλαφάτης: Κατ’ αρχήν, την απαίτηση της μεταφοράς της έδρας διοίκησης του έργου στη Θεσσαλονίκη, θα την προβάλω και θα την διεκδικήσω ουσιαστικά και προσωπικά εκεί που θα ληφθεί η σχετική απόφαση, αντί να την μετατρέπω σε επικοινωνιακό πυροτέχνημα, μέσω των ΜΜΕ. Και θα «αγκαλιάσω» ουσιαστικά το έργο, στηρίζοντας και διεκδικώντας την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωσή του, αντί να την υπονομεύω με κινήσεις, αποφάσεις και προσφυγές, που τελικά είναι και άνευ ουσίας. Ας μην ξεχνάμε, πως όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές και όλες οι μελέτες -ακόμα και εκείνες που επικαλείται ο κ. Μπουτάρης- συμφωνούν εδώ και πολλούς μήνες στην λύση της απόσπασης και εν συνεχεία επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου. Προς τι λοιπόν, η πεισματική εμμονή του κ. Μπουτάρη σε μια τακτική κωλυσιεργίας σε βάρος του έργου;
Πολλή συζήτηση έχει γίνει τα τελευταία χρόνια για τον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας. Εκτιμάτε ότι είναι ένα επιτυχημένο πείραμα; Θα «βλέπατε» περισσότερους δρόμους της πόλης να μετατρέπονται σε πεζόδρομους και, αν ναι, σε ποιον χρονικό ορίζοντα;
Γ. Μπουτάρης: Εξαρχής είχαμε πει ότι προτεραιότητα μας δεν είναι το αυτοκίνητο αλλά οι πεζοί και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Εξάλλου, σε όλες τις πολεις με ιστορικό κέντρο υπάρχουν πεζόδρομοι και έχει αποδειχτεί ότι οι πεζοδρομήσεις βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και τονώνουν την αγοραστική κίνηση. Αυτό, άλλωστε, έδειξε η εμπειρία από την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας και την απαγόρευση της κυκλοφορίας τις Κυριακές στη λεωφόρο Νίκης. Ξέρω ότι σε κάθε αλλαγή υπάρχουν αντιδράσεις, καθώς σε κανέναν δεν αρέσει να αλλάζει συνήθειες και τρόπο ζωής, αλλά νομίζω ότι μετά από ένα αρχικό στάδιο προσαρμογής ο κόσμος προσαρμόζεται και στο τέλος απολαμβάνει τα οφέλη των πεζοδρομήσεων.
Το σχέδιο μας για το ιστορικό κέντρο της πόλης είναι να πεζοδρομήσουμε αρκετούς δρόμους, ώστε να αναβαθμιστεί, να γίνει πιο ανθρώπινο, ελκυστικό και λειτουργικό. Αυτό βέβαια δεν θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Χρειάζεται σοβαρός σχεδιασμός με συντονισμό όλων των αρμόδιων φορέων για απαγόρευση της κυκλοφορίας σε ζώνες και κυρίως δημιουργία περιφερειακών πάρκινγκ, αξιοποίηση των υπαρχόντων χώρων στάθμευσης και σύνδεσή τους με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Επιπλέον, απαραίτητη προϋπόθεση για να δουλέψει το μέτρο των πεζοδρομήσεων είναι να υπάρχει αξιόπιστο δίκτυο συγκοινωνιών και λειτουργικός ελεγκτικός μηχανισμός, ώστε να αλλάξουμε τη νοοτροπία των πολιτών, που δεν εννοούν να εγκαταλείψουν το ΙΧ τους.
Για τη νέα περίοδο, δηλαδή μέχρι το 2019, προγραμματίζουμε την ολοκλήρωση του έργου της πεζοδρόμησης της οδού Αγίας Σοφίας, σύμφωνα με τα βραβευθέντα σχέδια ανάπλασης όλου του άξονα (από Αχειροποίητο έως Νίκης) καθώς και των ήδη υφιστάμενων κάθετων πεζόδρομων (Αγ. Θεοδώρας και Γεωργίου Σταύρου). Επίσης προχωράμε το μεγάλο έργο ανάπλασης στην πλατεία Χρηματιστηρίου και της ευρύτερης περιοχής του Φραγκομαχαλά (μεταξύ Δωδεκανήσου, Τσιμισκή, Ίωνος Δραγούμη και Εγνατία) και φιλοδοξούμε να προχωρήσουμε στην ενοποίηση και την προβολή αρχαιολογικών χώρων στην ευρύτερη περιοχή Εγνατίας και Βενιζέλου. Επίσης, φιλοδοξούμε να προχωρήσουν οι μελέτες για την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου Α ́ στο ύψος του Νέου Δημαρχείου, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα πλατεία στην πόλη (πλατεία Δημαρχείου). Σε δεύτερη φάση θα δρομολογηθεί η υπογειοποίηση της οδού Ανδρονίκου και η δημιουργία ανισόπεδου κόμβου στην πλατεία της ΧΑΝΘ.
Στ. Καλαφάτης: Ο τρόπος που έγινε η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα προχειρότητας. Σκέψεις σε επίπεδο παρέας εισάγονται στο δημοτικό συμβούλιο και μετατρέπονται σε αποφάσεις του Δήμου, χωρίς συνεννόηση, χωρίς σοβαρή επιστημονική τεκμηρίωση. Δημιούργησε τελικά περισσότερα προβλήματα από εκείνα που υποτίθεται ότι έλυσε. Σίγουρα θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να δοθεί εκ νέου στην κυκλοφορία, έστω με μορφή ήπιας κυκλοφορίας. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν αφού δούμε τι νομικές ή άλλες δεσμεύσεις έχει αναλάβει η παρούσα δημοτική αρχή. Για να είμαστε σοβαροί, για να μην εκτεθεί κανείς, πρέπει να μιλάμε τεκμηριωμένα.
Θεωρείτε τη Θεσσαλονίκη μια καθαρή πόλη; Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει στον τομέα αυτόν;
Γ. Μπουτάρης: Σίγουρα είναι περισσότερο καθαρή από το 2011 που αναλάβαμε και σίγουρα μπορεί να γίνει πιο καθαρή. Μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να στήσουμε ξανά από το μηδέν ένα δημόσιο και σύγχρονο σύστημα καθαριότητας για τη Θεσσαλονίκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν αναλάβαμε λειτουργούσαν ελάχιστα μόνο απο τα 70 απορριμματοφόρα ενώ δεν υπήρχε ο απαραίτητος κοστολογικός έλεγχος σε όλο το σύστημα. Σήμερα το σύστημα καθαριότητας αρχίζει να αποδίδει ορατά αποτελέσματα. Προφανώς μένουν πολλά ακόμη να γίνουν:αναδιάταξη των προγραμμάτων αποκομιδής, σε συνάρτηση με τα κυκλοφοριακά και πολεοδομικά δεδομένα και την εξοικονόμηση οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, αναχωροθέτηση και υπογειοποίηση κάδων, τοποθέτηση press- containers. Παράλληλα, με τα νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας απορριμματοφόρα που παραλαμβάνει ο Δήμος αυτό το διάστημα η αποκομιδή θα βελτιωθεί δραστικά. Οι πολιτικές μείωσης των απορριμμάτων (ανακύκλωση, κομποστοποίηση, επανάχρηση) θα συνεχιστούν, αλλά ταυτόχρονα θα συστηματοποιήσουμε μια ευρεία εκστρατεία ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των πολιτών ώστε να γίνουν όλοι συμμέτοχοι. Γιατί όσο καλή δουλειά κι αν κάνουν οι διαχειριστές των απορριμμάτων- που κάνουν, και έχω δώσει τα εύσημα στους εργαζόμενους- αν δεν συμβάλλουν και οι παραγωγοί των απορριμμάτων, δηλαδή οι κάτοικοι της πόλης, δεν θα έχουμε ποτέ το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Στ. Καλαφάτης: Δεν νομίζω ότι υπάρχει Θεσσαλονικιά ή Θεσσαλονικιός που να έχει περπατήσει στην πόλη, στα στενά της, στις γειτονιές της, και να έχει την εντύπωση πως είναι μια καθαρή πόλη. Εκτός ίσως από τον κ. Μπουτάρη των ανακοινώσεων. Διότι ακόμα και ο κ. Μπουτάρης live, ομολογεί την αποτυχία του σ’ αυτόν τον τομέα. Τι πρέπει να γίνει; Κατ’ αρχήν ο δήμαρχος να διοικεί. Το προσωπικό είναι αξιόλογο. Η τεχνογνωσία υπάρχει. Αποτέλεσμα δεν υπάρχει. Και από έναν δήμαρχο που διοικεί, μπορεί να ξεκινήσει σ’αυτά τα θέματα της καθημερινότητας η οικοδόμηση της «έξυπνης Θεσσαλονίκης», που αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες. Για παράδειγμα, με την εισαγωγή της τηλεματικής στην οργάνωση του συστήματος αποκομιδής, που θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση χρημάτων, στην καλύτερη διαχείριση προσωπικού, στον εξορθολογισμό και στην ταχύτητα του έργου της αποκομιδής.
Θα τελούσατε, ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης, τον γάμο ενός ζεύγους ομοφυλοφίλων, αν κάτι τέτοιο ενέπιπτε στις αρμοδιότητές σας;
Γ. Μπουτάρης: Αν κάποια στιγμή ο γάμος ομόφυλων ζευγαριών θεσπιστεί και στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, εξυπακούεται ότι ως δήμαρχoς θα τελέσω τον γάμο, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νόμου. Όμως για μένα δεν είναι μόνο θέμα τήρησης του νόμου, αλλά και θέμα αρχής. Πιστεύω ότι τα ζευγάρια ιδίου φύλου θα πρέπει να καλύπτονται από τον νόμο ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σχέση τους, όπως ακριβώς και τα ζευγάρια διαφορετικού φύλου.
Στ. Καλαφάτης: Ο νόμος είναι νόμος και πρέπει να εφαρμόζεται. Ό, τι λέει ο νόμος, αυτό θα κάνω.
Σε περίπου τρεις εβδομάδες, η Θεσσαλονίκη ετοιμάζεται να φιλοξενήσει το τρίτο gay pride. Πώς τοποθετείστε έναντι της διοργάνωσης; Κρίνοντας από την εμπειρία των δύο χρόνων (και των δύο διοργανώσεων) που προηγήθηκαν, θεωρείτε ότι ωφέλησε ή έβλαψε την πόλη;
Γ. Μπουτάρης: Εμείς στηρίξαμε εξ αρχής τη διοργάνωση, γιατί πιστεύουμε στην έννοια της ανεκτικότητας, της συνύπαρξης και πάνω από όλα του σεβασμού των ατομικών δικαιωμάτων του κάθε ενός. Τελικά πιστεύω ότι η πόλη βγήκε ωφελημένη από αυτή την ιστορία. Πρώτον γιατί η επαφή με τη διαφορετικότητα είναι το πρώτο βήμα για την αποδοχή της. Δεύτερον γιατί το Gay Pride έρχεται να συμπληρώσει την εικόνα της ανοιχτής, ανεκτικής πόλης που θέλουμε να εκπέμψει η Θεσσαλονίκη.
Στ. Καλαφάτης: Κατ’ αρχήν ας διαχωρίσουμε το σύνολο των εκδηλώσεων του Thessaloniki Pride, από το gay parade. Τα μηνύματα κατά της ομοφοβίας, ή κατά των προκαταλήψεων, με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο. Για εμάς, όλοι οι πολίτες είναι το ίδιο. Ο σεξουαλικός αυτοπροσδιορισμός είναι σεβαστό προσωπικό δικαίωμα του καθενός. Εγώ όμως, δεν «στήνω» κοινωνικά γκέτο για κανέναν, ακόμα κι αν το επιθυμεί ο ίδιος για τον εαυτό του. Γι’ αυτό, το gay parade, είναι μια άλλη ιστορία. Σίγουρα δίχασε την πόλη, το στοιχείο της πρόκλησης που εμπεριέχει. Ένα στοιχείο υπερβολής στην αισθητική, που ξενίζει ακόμα και πάρα πολλούς ομοφυλόφιλους, πόσο μάλλον την πλειονότητα της κοινωνίας. Εμάς μας ενδιαφέρει να προάγουμε διοργανώσεις που θα ενώνουν τους πολίτες και δεν θα χωρίζουν την κοινωνία σε «στρατόπεδα».
Επειδή αρκετός λόγος έγινε το τελευταίο διάστημα: τελικά, πόσες αθλητικές ομάδες μπορεί να «συντηρήσει» η Θεσσαλονίκη;
Γ. Μπουτάρης: Αυτό δεν θα το κρίνω εγώ. Θα κριθεί από τις αγωνιστικές επιδόσεις της κάθε ομάδας και τη διάθεση των μετόχων των ΠΑΕ να συνεχίζουν να επενδύουν χρήματα.
Στ. Καλαφάτης: Η Θεσσαλονίκη έχει χώρο για όλες τις ομάδες. Και οφείλει να έχει, διότι ο ΠΑΟΚ, ο Άρης, ο Ηρακλής, αλλά και ο Απόλλων ή ο Μακεδονικός, έχουν συνδέσει την ιστορική τους εξέλιξη με την ιστορία της πόλης. Εξέφρασαν, κατά διαστήματα, ολόκληρα κοινωνικά σύνολα και κινήματα, ανθρώπων και ομάδων που «έχτισαν» αυτή την πόλη. Άρα είναι μάλλον αχαριστία να διαγράφουμε με ευκολία το δικαίωμα κάποιων ομάδων, να υπάρχουν στην πόλη. Το θέμα είναι να βοηθήσουμε τις ομάδες να μπορούν να συντηρηθούν μόνες τους. Και ο κόσμος, ο καθένας μας, έχει δικαίωμα να αγαπά και να υποστηρίζει όποια ομάδα θέλει. Τι έχουμε να χωρίσουμε έξω από τον αγωνιστικό χώρο; Στην ίδια πόλη δεν ζούμε όλοι;
Είστε υπέρ της κατάργησης της μονιμότητας στον δημόσιο τομέα –και, σε ό,τι σας αφορά ειδικότερα, στους ΟΤΑ;
Γ. Μπουτάρης: Είμαι υπερ της ριζική αναδιοργάνωσης του δημόσιου τομέα με βάση ευρωπαϊκά πρότυπα. Κάτι τέτοιο εξάλλου, εφαρμόσαμε και στην περίπτωση του Δήμου. Μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης είναι το γεγονός ότι κάθε αλλαγή στην πολιτική ηγεσία επηρεάζει τη λειτουργία του διοικητικού μηχανισμού.
Η μεγαλύτερη διοικητική τομή της θητείας μας ήταν η κατάρτιση του νέου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ), η αναδιάρθρωση, δηλαδή, των δημοτικών υπηρεσιών, που στηρίχθηκε στη λογική της εξυπηρέτησης του πολίτη και στο διαχωρισμό της άσκησης πολιτικής από τη λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου. Ο Οργανισμός αποτελεί βαθιά μεταρρυθμιστική και ρηξικέλευθη διοικητική αλλαγή για τα ελληνικά δεδομένα, πρότυπο για κομματικά ανεξάρτητη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Για το σκοπό αυτό επιδιώξαμε και είμαστε ο μόνος μεγάλος αστικός δήμος από τους πέντε συνολικά της χώρας (μαζί με αυτούς της Σπάρτης, της Σκοπέλου, των Πρεσπών και του Καρπενησίου) που κατάφερε να ενταχθεί στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος διοικητικής βοήθειας της Task Force, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στ. Καλαφάτης: Η Ελλάδα, εξ όσων γνωρίζων, είναι η μόνη χώρα με αυτό το είδος συνταγματικής κατοχύρωσης της καρέκλας. Είμαι υπέρ της συνταγματικά κατοχυρωμένης υποχρέωσης της Πολιτείας για εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Αυτό ισχύει στα προηγμένα κράτη. Χάρη σ’ αυτήν την προσέγγιση, το Βέλγιο κατάφερε να λειτουργεί χωρίς προβλήματα ακόμα και σε μακρά περίοδο ακυβερνησίας. Η εύρυθμη λειτουργία προϋποθέτει τη σταθερότητα του προσωπικού που υπηρετεί σ’ αυτήν, η οποία μπορεί να στηριχθεί δια νόμου, ταυτόχρονα με τη δυνατότητα να αντικαταστήσεις τον ανεπαρκή, ή τον τεμπέλη, χωρίς να περάσεις από 40 κύματα.
Για ποιο από τα πράγματα που έχετε πετύχει ως σήμερα στη εν γένει δραστηριότητά σας είστε υπερήφανος;
Γ. Μπουτάρης: Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά, αλλά θα αρκεστώ σε δύο. Το πρώτο είναι το ότι αναδείξαμε πτυχές της ιστορίας της Θεσσαλονίκης που η κοινωνία μας έκρυβε κάτω απο το χαλί. Το κάναμε πρωτίστως για την αυτοσυνειδησία της πόλης, αλλά ως παράπλευρο όφελος μας προέκυψε και η τουριστική ανάπτυξη. Γιατί μετά το άνοιγμα που κάναμε προς το Ισραήλ και την Τουρκία αυξήθηκε κατακόρυφα ο αριθμός των επισκεπτών από αυτές τις χώρες προς τη Θεσσαλονίκη.
Το δεύτερι πράγμα για το οποίο είμαι περήφανος είναι η επιμονή μας για τα αρχαία στο σταθμό της Βενιζέλου. Πρόκειται για ευρήματα τεράστιας σημασίας, γιατί η Μέση Οδός δείχνει τη διαχρονικότητα της πόλης. Το ίδιο σημείο ήταν κεντρικός δρόμος και αγορά από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Είχα πει ότι θα περάσουν πάνω από το πτώμα μου όσοι θελήσουν να “κουκουλώσουν” τα αρχαία, και δεν μετανιώνω για αυτό που είπα, γιατί εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι μπορούν να συνυπάρξουν και το μετρό και τα αρχαία.
Στ. Καλαφάτης: Είμαι εξίσου υπερήφανος για κάθε αποστολή που ολοκληρώνω με επιτυχία, ως πολιτικός, με πιο πρόσφατες, την οριστική λύση στο θέμα των αυθαιρέτων που ταλαιπωρούσε δεκάδες χιλιάδες Ελλήνων και το ειδικό χωροταξικό του τουρισμού, που ανοίγει το δρόμο για μεγάλες επενδύσεις και τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας. Αν όμως έπρεπε να επιλέξω ένα και μοναδικό λόγο υπερηφάνειας, θα ήταν η οικογένεια που έχω αποκτήσει ως Σταύρος.
Υπάρχει κάτι στο οποίο αποτύχατε και για το οποίο είστε απογοητευμένος;
Γ. Μπουτάρης: Δεν πέτυχα, στο βαθμό που θα ήθελα, την καλλιέργεια αστικής συνείδησης. Ως δημοτική αρχή είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία με τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, αλλά σε αυτή την περίπτωση έχεις να κάνεις ούτως ή άλλως με ευαισθητοποιημένους πολίτες, που σέβονται το δημόσιο χώρο, δεν σταθμεύουν σε πεζοδρόμους, ποδηλατούν, ανακυκλώνουν, συμμετέχουν στα κοινά. Θα ήθελα αυτός να γίνει κοινός κώδικας συμπεριφοράς για κάθε κάτοικο αυτής της πόλης. Όλοι μαζί κι ο καθένας από μόνος του θα πρέπει να υιοθετήσουμε συμπεριφορές που θα βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής μας, είτε πρόκειται για την καθαριότητα, είτε για τη χρήση των κοινόχρηστων χώρων, είτε για το κυκλοφοριακό, με σεβασμό στην πόλη στην οποία ζούμε και τους συμπολίτες μας. Ξέρω ότι παγιωμένες αντιλήψεις και νοοτροπίες δεν αλλάζουν από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά έχω βάλει στόχο να τις αλλάξω. Για αυτό και σκοπεύουμε, αν επανεκλεγούμε, να πραγματοποιήσουμε μια συστηματική καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών.
Στ. Καλαφάτης: Κάτι που να μου έχει μείνει ως …απωθημένο, μάλλον όχι. Υπάρχουν πράγματα που μπορεί να μην ολοκλήρωσα, μέσα στο χρόνο που είχα στη διάθεσή μου, αλλά ως εκεί. Άλλωστε, το έχω πει πολλές φορές, πως ούτε ενθουσιάζομαι, ούτε απογοητεύομαι. Και στη στραβή, συνηθίζω να βλέπω κίνητρο για μεγαλύτερη προσπάθεια ως το αποτέλεσμα…
Πώς θα σχολιάζατε την ποινή των ισοβίων, που επιβλήθηκε πρωτόδικα στον τέως δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Βασίλη Παπαγεωργόπουλο; Είστε σύμφωνος με την επιβολή σκληρών ποινών σε βάρος δημοσίων προσώπων, όταν εντοπίζονται να έχουν παραβατική συμπεριφορά κατά την άσκηση των καθηκόντων τους;
Γ. Μπουτάρης: Δεν θα ήθελα να σχολιάσω την απόφαση της δικαιοσύνης, ιδιαίτερα τώρα που είναι σε εξέλιξη η εκδίκαση της υπόθεσης σε δεύτερο βαθμό. Γενικά μιλώντας, πιστεύω ότι όσοι υπηρετούν σε δημόσιες θέσεις λειτουργούν ως παράδειγμα συμπεριφοράς, είτε θετικής είτε αρνητικής. Για αυτό το λόγο ενδεχομένως να κρίνονται και με μεγαλύτερη αυστηρότητα από τη δικαιοσύνη.
Στ. Καλαφάτης: Αυτό που επιβάλλεται, είναι η ισονομία για όλους. Να μην υπάρχουν διαφορετικά μέτρα και σταθμά για πολίτες και πολιτικούς. Το ίδιο «πολίτες» πρέπει να είναι όλοι απέναντι στο νόμο. Σε ό,τι αφορά την πρωτόδικη ποινή που επιβλήθηκε στο Βασίλη Παπαγεωργόπουλο, σίγουρα ήταν κάτι που με ξάφνιασε. Η πάγια θέση μου όμως σε αντίστοιχες περιπτώσεις, να σας θυμίσω, είναι πως δεν σχολιάζω ποτέ τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, παρά μονάχα τις σέβομαι.
Κάθε Σαββατοκύριακο η πόλη «πλημμυρίζει» με επισκέπτες από την πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, οι οποίοι γεμίζουν τα εμπορικά καταστήματα και τα εστιατόρια της Θεσσαλονίκης. Ποια πιστεύετε ότι θα έπρεπε να είναι η σχέση μας με το γειτονικό κράτος; Εκτιμάτε ότι έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου, ώστε να βρεθεί λύση στη διαμάχη για το όνομα;
Γ. Μπουτάρης: Δυστυχώς τα Σκόπια εμμένουν στο σφετερισμό της ιστορίας μας, που όχι μόνο δεν είναι αποδεκτός αλλά είναι και προσβλητικός για μας. Αυτή η στάση είναι υποτημιτική και για τους ίδιους. Το ότι οι Σκοπιανοί που ερχονται στη Θεσσαλονίκη, δεν αντιμετωπίζουν ούτε δημιουργούν προβλήματα, αποτελεί ένδειξη ότι έφτασε η ώρα της εξομάλυνσης των πολιτικών σχέσεων- γιατι σε επίπεδο πολιτών δεν υπάρχουν προβλήματα. Πιστεύω ότι, στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, η σύνθετη ονομασία θα ήταν η καλύτερη λύση, εφόσον γίνει αποδεκτή και από τις δύο πλευρές, όμως με τη σημερινή ηγεσία των Σκοπίων… δεν προοιωνίζεται λύση στο άμεσο μέλλον.
Στ. Καλαφάτης: Ποτέ δεν είχαμε ως Έλληνες και ως Μακεδόνες πρόβλημα με τους ανθρώπους από τη FYROM. Η κοσμοπολίτικη Θεσσαλονίκη πάντα τους υποδεχόταν με φιλοξενία. Και οι άνθρωποι της πόλης πάντα τους βλέπαμε ως γείτονες. Αυτό όμως δεν αλλάζει τη θέση που έχουμε για το πολιτικό πρόβλημα. Η Μακεδονία για εμάς είναι η ζώσα ιστορία μας, η ταυτότητά μας. Δεν την χαρίζουμε, δεν την ξεχνάμε, δεν την παρατάμε. Αν οι γείτονές μας αποφασίσουν να δείξουν ειλικρίνεια και καλή θέληση, το ζήτημα του ονόματος μπορεί να λυθεί. Οι ακραίες απόψεις και ενέργειες που έχει επιδείξει η ηγεσία της γειτονικής χώρας τα τελευταία χρόνια αποδεικνύουν ποιος δεν θέλει πραγματικά λύση.
Εσείς, θεωρείτε τη Χρυσή Αυγή εγκληματική οργάνωση; Σας ανησυχεί ο νέος πολιτικός χάρτης, όπως διαμορφώνεται στη χώρα, αλλά και πανευρωπαϊκά;
Γ. Μπουτάρης: Σαφέστατα. Από το 2012 είχα ζητήσει να κηρυχτεί παράνομο το ναζιστικό κόμμα -όπως είχε γίνει στη Γερμανία. Ντρέπομαι που η ΧΑ έλαβε τέτοια ποσοστά στις βουλευτικές εκλογές, ειδικά στη Θεσσαλονίκη που υπέστη τη θύελλα του ναζισμού και έζησε τον αφανισμό της εβραϊκής κοινότητας της πόλης μας. Πλέον, η δικαιοσύνη έκρινε ότι πρόκειται για εγκληματική οργάνωση, για αυτό και ο σκληρός πυρήνας των στελεχών της βρίσκεται στη φυλακή. Είναι σημεία των καιρών μας, η εμφάνιση ακροδεξιών και ναζιστικών κομμάτων σε όλη την Ευρώπη. Η ύφεση, η λιτότητα και η ανεργία έχουν συμβάλει και στην αναβίωση των «άκρων» στην Ευρώπη. Εύχομαι οι πολίτες, με την σημερινή ψήφο τους για τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να μην ψηφίσουν με το θυμικό τους αλλά με τη λογική τους.
Στ. Καλαφάτης: Είμαι άνθρωπος του μέτρου. Οτιδήποτε ακραίο είναι ξένο σε εμένα, όπως και στην πλειοψηφία των Ελλήνων. Πιστεύω βαθιά στην έννοια του νόμου. Τη σπούδασα και την πιστεύω. Ο σεβασμός του νόμου είναι βασική κοινωνική ανάγκη. Ταυτόχρονα είναι προϋπόθεση ελευθερίας. Όποιος δε σέβεται το νόμο, παρανομεί και πρέπει να τιμωρείται. Και όποιος το κάνει οργανωμένα μαζί με άλλους πρέπει να τιμωρείται ως μέλος οργάνωσης. Αλλά αυτό είναι δουλειά της δικαιοσύνης, όχι των πολιτικών. Και πρέπει κάποτε να σταματήσουμε όλοι να μιλάμε για όλα και να συγχέουμε τους ρόλους της δημοκρατίας. Πρέπει να αφήσουμε τη δικαιοσύνη ανεπηρέαστη να κάνει τη δουλειά της. Αν συνεχίσουμε να κάνουμε δυσδιάκριτα τα όρια των εξουσιών, προσφέρουμε κακή υπηρεσία στη δημοκρατία. Και χαίρονται όσοι την επιβουλεύονται. Η ίδια προβληματική βάση ανάλυσης υπάρχει και στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Οι πολίτες νιώθουν σύγχυση για το ποιος αποφασίζει τι σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Νιώθουν μακριά από τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Και αυτό τροφοδοτεί ακραίες και ευρωφοβικές φωνές.
Πώς τοποθετείστε έναντι του σχεδίου για δημιουργία αποτεφρωτηρίου στη Θεσσαλονίκη; Σας προβληματίζουν οι αντιδράσεις που καταγράφονται εκ μέρους της Εκκλησίας;
Γ. Μπουτάρης: Πιστεύω ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός να επιλέξει τι θα πράξει με το σώμα του μετά θάνατον και είναι και θέμα πολιτισμού μια πόλη να μπορεί να το παρέχει σε όσους το επιθυμούν. Για αυτό και η παρούσα δημοτική αρχή έχει δρομολογήσει ήδη την κατασκευή του αποτεφρωτηρίου στη Θεσσαλονίκη.
Στ. Καλαφάτης: Αυτό που με προβληματίζει είναι κυρίως το ότι η συζήτηση γίνεται χωρίς να υπάρχει έδαφος. Κυριολεκτικά. Διότι η πρόταση προβλέπει τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου σε χώρο εντός άλλου δήμου ο οποίος δεν συμφωνεί. Είναι απίστευτη η προχειρότητα ενός δημάρχου που βάζει τα θέματα χωρίς να έχει λύσει τα βασικά, όπως η χωροθέτηση. Αντί να κάνει τη δουλειά του ο δήμαρχος, παίζει ένα θέμα επικοινωνιακά για τις εντυπώσεις. Τέτοια ευαίσθητα θέματα λύνονται με διάλογο και σχέδιο, όχι στο πόδι και με ατάκες.