Με βαριά πρόστιμα κινδυνεύει η Apple, η Google και η Meta καθώς η Ευρώπη ξεκίνησε να διεξάγει έρευνες, με την υποψία ότι ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο δεν συμμορφώνονται με έναν νέο ευρωπαϊκό νόμο-ορόσημο.
Πρόκειται για τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA), ο οποίος τέθηκε σε ισχύ στις αρχές του μήνα και ο οποίος έχει σχεδιαστεί για την προώθηση του ανταγωνισμού στις ψηφιακές υπηρεσίες, με τη Meta, την Apple και την Alphabet, στην οποία ανήκει η Google, να εξετάζονται για πιθανές παραβιάσεις.
Εάν διαπιστωθεί ότι έχουν παραβιάσει τους κανόνες, οι επιχειρήσεις μπορούν να αντιμετωπίσουν τεράστια πρόστιμα που φτάνουν έως και το 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι “υποψιάζεται” ότι διάφορες πρακτικές και των τριών εταιρειών “δεν ανταποκρίνονται στην αποτελεσματική συμμόρφωση” με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA) και εάν οι έλεγχοι διαπιστώσουν “έλλειψη πλήρους συμμόρφωσης”, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν “βαριά πρόστιμα”, δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Τιερί Μπρετόν.
Ο DMA απαιτεί από τις κυρίαρχες διαδικτυακές πλατφόρμες να δίνουν στους χρήστες περισσότερες επιλογές και στους ανταγωνιστές περισσότερες ευκαιρίες ανταγωνισμού. Επί του παρόντος ισχύει για τους τρεις τεχνολογικούς γίγαντες που βρίσκονται υπό έρευνα, καθώς και για την Amazon (AMZN), τη Microsoft (MSFT) και την ByteDance, την κινεζική μητρική εταιρεία της TikTok.
Μέχρι τα μέσα Μαΐου, ο κατάλογος θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει την X του Elon Musk και την Booking.com, δήλωσε η ΕΕ.
Οι παραβιάσεις του νέου νόμου μπορούν να οδηγήσουν σε αυστηρές κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων προστίμων έως και 10% των παγκόσμιων εσόδων μιας εταιρείας και έως 20% για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις. Για τις περισσότερες από τις ρυθμιζόμενες εταιρείες, αυτό θα μεταφραστεί σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι πρακτικές που ερευνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνουν αυτό που αποκαλεί “πληρωμή ή συγκατάθεση” της Meta. Τον περασμένο Οκτώβριο, η Meta (META) εγκαινίασε μια συνδρομητική υπηρεσία, με την ονομασία “Συνδρομή χωρίς διαφημίσεις (Subscription for no ads)”, επιτρέποντας στους Ευρωπαίους χρήστες του Facebook και του Instagram να πληρώνουν έως και 12,99 ευρώ (14 δολάρια) το μήνα για εκδόσεις χωρίς διαφημίσεις.
“Η Επιτροπή ανησυχεί ότι η δυαδική επιλογή που επιβάλλεται από το μοντέλο ‘πληρώνω ή συναινώ’ της Meta μπορεί να μην παρέχει πραγματική εναλλακτική λύση σε περίπτωση που οι χρήστες δεν συναινούν, με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται ο στόχος της αποτροπής της συσσώρευσης προσωπικών δεδομένων από (μεγάλες εταιρείες)”, ανέφερε ο οργανισμός σε δήλωσή του.
Από την πλευρά του εκπρόσωπος της Meta απάντησε πως “οι συνδρομές ως εναλλακτική λύση στη διαφήμιση είναι ένα καθιερωμένο επιχειρηματικό μοντέλο σε πολλούς κλάδους και σχεδιάσαμε το ‘Subscription for no ads’ για να αντιμετωπίσουμε διάφορες επικαλυπτόμενες κανονιστικές υποχρεώσεις, συμπεριλαμβανομένης του DMA. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με την Επιτροπή”.
Η ΕΕ εξετάζει επίσης τα καταστήματα εφαρμογών που διαχειρίζονται η Apple (AAPL) και η Google. Ο DMA αναφέρει ότι οι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες – οι λεγόμενοι gatekeepers – πρέπει να επιτρέπουν στους προγραμματιστές εφαρμογών να “κατευθύνουν” τους καταναλωτές σε προσφορές εκτός των δύο κυρίαρχων καταστημάτων, χωρίς χρέωση.
Μεταξύ άλλων ανησυχιών, η ΕΕ υποψιάζεται ότι η Apple και η μητρική Alphabet (GOOGL) της Google περιορίζουν την ικανότητα των προγραμματιστών “να επικοινωνούν ελεύθερα (με τους τελικούς χρήστες) και να προωθούν προσφορές και να συνάπτουν απευθείας συμβάσεις, μεταξύ άλλων επιβάλλοντας διάφορες χρεώσεις“, ανέφερε η Επιτροπή.
Η “οθόνη επιλογής” της Apple για το Safari βρίσκεται επίσης υπό έλεγχο, δήλωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με τον DMA, η Apple πρέπει να προτρέπει τους χρήστες με “οθόνες επιλογής που πρέπει να τους επιτρέπουν αποτελεσματικά και εύκολα να επιλέγουν μια εναλλακτική προεπιλεγμένη υπηρεσία, όπως ένα πρόγραμμα περιήγησης ή μια μηχανή αναζήτησης στο iPhone τους”, σημειώνεται.
Σε δήλωσή της στο CNN η Apple ανέφερε πως “είμαστε βέβαιοι ότι το σχέδιό μας συμμορφώνεται με τον DMA και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς διεξάγει τις έρευνές της”.
Ακόμη μία από τις ανησυχίες της Επιτροπής αφορά την αναζήτηση της Google. Η Alphabet ενδέχεται να μην έχει κάνει αρκετά για να διασφαλίσει ότι οι υπηρεσίες τρίτων που εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης αντιμετωπίζονται με “δίκαιο και αμερόληπτο τρόπο” σε σύγκριση με τις υπηρεσίες της Alphabet, όπως το Google Shopping και το Google Flights.
Πηγή: news247.gr