Το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε επίσημα αυτό που ήδη γνωρίζαμε και περιμέναμε: Από το 2035 και μετά στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πωλούνται μόνο αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά και ελαφριά επαγγελματικά αυτοκίνητα.
Με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές εγκρίθηκαν την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου από το Ευρωκοινοβούλιο οι αναθεωρημένοι στόχοι για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα μικρά επαγγελματικά οχήματα. Σύμφωνα με όσα προβλέπει το πακέτο “Fit for 55”, από 1η Ιανουαρίου 2035 σταματούν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων βενζίνης και diesel στην ΕΕ.
Στόχος είναι ο εκμηδενισμός των εκπομπών CO2 στα νέα αυτοκίνητα από το 2035 και μετά, κάτι που σηματοδοτεί το τέλος των επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών με κινητήρες εσωτερικής καύσης και την πλήρη επικράτηση των 100% ηλεκτρικών οχημάτων. Έχει τεθεί μάλιστα ενδιάμεσος στόχος για την μείωση των εκπομπών CO2 των καινούριων αυτοκινήτων το 2030, κατά 55% για τα επιβατικά και κατά 50% για τα ελαφρά επαγγελματικά, συγκριτικά με το 2021.
Ποιες εταιρίες εξαιρούνται
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με μικρό όγκο παραγωγής, κάτω από 1.000 οχήματα ετησίως, εξαιρούνται από τους στόχους της ΕΕ. Επιπλέον, οι κατασκευαστές με ετήσια παραγωγή από 1.000 – 10.000 καινούργια αυτοκίνητα ή 1.000 – 22.000 καινούργια ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, μπορούν να λάβουν χρονική παράταση μέχρι το τέλος του 2035.
Νέα μέθοδος αξιολόγησης εκπομπών CΟ2
Το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει μία μέθοδο αξιολόγησης και καταγραφής δεδομένων για τις εκπομπές CO2 ενός οχήματος καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του. Επιπλέον, ο υφιστάμενος μηχανισμός κινήτρων για τα οχήματα ZLEV (είτε αμιγώς ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά με εκπομπές CO2 έως 50 g/km θα αναπροσαρμοστεί. Από το 2025 έως το 2029 τα ZLEV θα πρέπει να έχουν μερίδιο 25% επί των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων (17% στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών) και έως το 2030 το κίνητρο θα καταργηθεί.