Αιχμή του δόρατος η πλατφόρμα «Stop-bullying.gov.gr» – Πώς θα γίνονται οι καταγγελίες – Ξανακάθονται στα θρανία 684 σύμβουλοι εκπαίδευσης και 14.000 διευθυντές σχολείων- Τι θα ισχύσει για τα κινητά
Ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας για τα σχολεία περιλαμβάνει το εθνικό σχέδιο για την… «αποβολή του bullying» που παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη. Αιχμή του δόρατος του νέου σχεδίου, που παρουσιάζει αναλυτικά το protothema.gr, είναι η λειτουργία της πλατφόρμας «Stop-bullying.gov.gr» στην οποία θα μπορούν να γίνονται επώνυμες αναφορές από μαθητές και γονείς για περιστατικά (σωματικής, λεκτικής, σεξουαλικής και ψυχολογικής) βίας στα σχολεία.
Στην φαρέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας επανέρχονται παλαιότερα «δοκιμασμένα» μέτρα όπως η πενθήμερη αποβολή, το όριο των 50 αδικαιολόγητων απουσιών αλλά και νέα εργαλεία όπως η ένταξη «δράσεων ενεργού πολίτη» στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών, ο σχολικός κανονισμός, η στελέχωση των σχολείων με περισσότερους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και οι περιορισμοί για τη χρήση των κινητών τηλεφώνων.
Εκτός από την άμεση αντιμετώπιση των περιστατικών, βασική επιδίωξη του σχεδίου, που εκπόνησε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, είναι και η διαμόρφωση μιας κουλτούρας αποτροπής περιστατικών bullying στα σχολεία, έργο το οποίο καλείται να υλοποιήσει η Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων.
Για το σκοπό αυτό, η κουλτούρα του διαλόγου και της αποδοχής θα αρχίσει να καλλιεργείται από το νηπιαγωγείο ενώ στο κάδρο των ευθυνών μπαίνουν πλέον για τα καλά και οι γονείς, οι οποίοι όχι μόνο θα έχουν πρόσβαση στο «Stop-bullying.gov.gr» αλλά ουσιαστικά καθίστανται συνυπεύθυνοι για τα περιστατικά βίας μέσα στα σχολεία. Στο κυβερνητικό σχέδιο θεσπίζεται για πρώτη φορά η αποκατάσταση ζημιών από τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών που τις προκαλούν.
Αιχμή του δόρατος το… «Stop-bullying.gov.gr»
Βασικό εργαλείο στις προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας να βάλει φρένο στην παραβατικότητα των ανηλίκων και να περιορίσει τα περιστατικά βίας στα σχολεία είναι η λειτουργία της πλατφόρμας «Stop-bullying.gov.gr».
Στην πλατφόρμα θα μπορούν να γίνονται επώνυμες αναφορές από μαθητές και γονείς. Η είσοδος σε αυτήν θα γίνεται με τη δημιουργία προσωπικού λογαριασμού –για τους γονείς με τους κωδικούς taxis, και για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, με τους κωδικούς τους που διαθέτουν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
Η ψηφιακή πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr θα διαθέτει συστήματα αποτύπωσης των περιστατικών ενδοσχολικής βίας, όπου θα ζητούνται κάποια συγκεκριμένα στοιχεία και θα περιλαμβάνει και μια αποτύπωση του είδους της βίας που έχει υποστεί κανείς, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή.
Στην ειδική Ψηφιακή Πλατφόρμα για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό stop-bullying.gov.gr θα υπάρχει:
– Ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό για τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας
– Σύστημα εξ αποστάσεως, σύγχρονης και ασύγχρονης, επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης
– Σύστημα αποτύπωσης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, με επώνυμες αναφορές περιστατικών από μαθητές και γονείς και όσους έχουν την επιμέλεια μαθητών
– Σύστημα ενημέρωσης γονέων για την εξέλιξη της διαχείρισης του αναφερόμενου περιστατικού
– Σύστημα διενέργειας ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές με σκοπό την αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού
– Σύστημα διαλειτουργικότητας με την κεντρική υπηρεσία πιστοποίησης χρηστών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.)
Η επιτροπή για την Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Αντιμετώπισης του bullying
Για την ολιστική αντιμετώπιση της καταπολέμησης της βίας στα σχολεία η κυβέρνηση προχωρά άμεσα (σ.σ. εντός του Μαρτίου) στη δημιουργία Επιτροπής για την Εθνική Στρατηγική Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων.
Στην Επιτροπή θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των υπουργείων Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Υγείας. Παράλληλα, ξεκινά και η συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη (Μάιος 2024) για τη διαμόρφωση ενός κοινού πρωτοκόλλου αντιμετώπισης περιστατικών ακραίας παραβατικότητας εντός των σχολείων.
Στις δράσεις που θα αναλάβει το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προβλέπονται επίσης:
Η εκπόνηση έρευνας αποτύπωσης της υπάρχουσας κατάστασης μέσω της ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας (Μάρτιος – Οκτώβριος 2024) σε μαθητές, σε εκπαιδευτικούς και σε γονείς. Η ανάπτυξη ψηφιακού επιμορφωτικού υλικού όπως επίσης και η επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και στελεχών εκπαίδευσης.
Στα… θρανία δάσκαλοι και καθηγητές
Η πλέον «ευαίσθητες» φάσεις του προγράμματος για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας είναι ο Ιούνιος αλλά και ο Σεπτέμβριος καθώς τότε θα πραγματοποιηθούν (σε δύο φάσεις) τα προγράμματα επιμόρφωσης εκατοντάδων Συμβούλων Εκπαίδευσης αλλά και των δασκάλων και των καθηγητών που θα ξανακαθίσουν στα θρανία.
Συγκεκριμένα τον Ιούνιο ξεκινά η επιμόρφωση της α’ ομάδας στην οποία περιλαμβάνονται οι 684 Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι τετραμελείς ομάδες δράσης σε κάθε διεύθυνση Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι 116 σύμβουλοι εκπαίδευσης που είναι μέλη των Τετραμελών ομάδων και η εκπαίδευση τους περιλαμβάνει: Επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών, σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση.
Η επιμόρφωση της β’ ομάδας θα γίνει τον Σεπτέμβριο. Σε αυτήν θα συμμετέχουν οι Διευθυντές 14.000 Σχολικών Μονάδων και οι Υπεύθυνοι Αποδέκτες Αναφορών. Και γι’ αυτούς προβλέπεται επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών, σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση.
Οι Θεματικές Ενότητες Επιμόρφωσης αφορούν:
-Περιεχόμενο και Αξιοποίηση των Πρωτοκόλλων Διαχείρισης Περιστατικών
-Σχεδιασμός, Οργάνωση και Υλοποίηση Σχεδίων Δράσης Σχολικών Μονάδων
-Αξιολόγηση αναγκών σχολικής μονάδας ή/και κοινότητας
-Παρουσίαση και τρόποι εφαρμογής συγκεκριμένων δομημένων σχεδίων δράσης στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας
-Επικοινωνία σχολείου- οικογένειας- κοινότητας και συμμετοχή τους στις δράσεις
-Υποστήριξη και επίβλεψη κατά την εφαρμογή των δράσεων των σχολείων
Παράλληλα με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα επιδιωχθεί και η διαμόρφωση σχολικής κουλτούρας σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης. Για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχους εισάγεται το πρόγραμμα Δράσεων Ενεργού Πολίτη σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Α’ Λυκείου, 4 ώρες τον μήνα)
Επίσης, οριζόντια (σε όλα τα μαθήματα) θα ξεκινήσει εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής (lifeskills) από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α΄ τάξη Λυκείου.
Με κανονισμό λειτουργίας τα σχολεία
Τα σχολεία θα λειτουργούν από τον Σεπτέμβριο με Κανονισμό Λειτουργίας
Ο κανονισμός θα εφαρμόζεται εντός του σχολείου, κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας του, καθώς και σε όλες τις δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές/ επισκέψεις/ μετακινήσεις τις οποίες διοργανώνει το σχολείο, με σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα.
Θα κοινοποιείται σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες και μαθητές, ώστε από πριν όλοι να γνωρίζουν τους κανόνες, τις υποχρεώσεις και τις συνέπειες.
Οι γονείς με την εγγραφή υπογράφουν ότι έλαβαν γνώση και βεβαιώνουν τη δέσμευση του παιδιού τους και τη δική τους
Ψηφιακό το απουσιολόγιο – Όρια στη διαγραφή απουσιών
Σημαντικές θα είναι και οι αλλαγές σε ότι αφορά τις απουσίες των μαθητών καθώς η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δρομολογεί την καθιέρωση του ψηφιακού απουσιολογίου βάζοντας παράλληλα όρια για τη διαγραφή απουσιών από τον Σύλλογο Διδασκόντων.
Πιο συγκεκριμένα αποφάσισε να εφαρμόσει από τον Σεπτέμβριο του 2024 τα ακόλουθα μέτρα:
-Ψηφιοποίηση Ημερήσιου Δελτίου Φοίτησης (απουσιολογίου)
-Βιβλίο φοίτησης myschool, Αυτόματη μεταφορά στα Ατομικά Δελτία μαθητών myschool
-Αυτόματη ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες των παιδιών τους μέσω της εφαρμογής eParents
-Απαγόρευση της διαγραφής απουσιών από τον σύλλογο διδασκόντων με συγκεκριμένες εξαιρέσεις (π.χ. σοβαρούς ιατρικούς λόγους)
Το όριο των 50 αδικαιολόγητων
Από τη νέα σχολική χρονιά 2024-2025 επανέρχεται η διάκριση απουσιών σε δικαιολογημένες και μη. Πιο συγκεκριμένα,
-Διατηρείται το όριο των συνολικά 114 απουσιών
-Επανέρχεται το όριο απουσιών των 50 αδικαιολόγητων απουσιών
-Στις απουσίες θα προσμετρώνται πλέον οι καθυστερημένες προσελεύσεις
– Η αιτιολόγηση απουσιών έως 2 συνεχόμενων ημερών θα γίνεται από τους γονείς αλλά για πάνω από 2 συνεχόμενες ημέρες θα απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή
Στο πλαίσιο της αυστηροποίησης των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων στα σχολεία θα ισχύσουν τα ακόλουθα:
-Προφορική παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία απομάκρυνση από εκπαιδευτικό
-Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες από Δ/ντή Σχολείου (από 1 σήμερα)
-Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες από Σύλλογο Διδασκόντων (από 2 σήμερα)
-Αλλαγή τμήματος από Σύλλογο Διδασκόντων (δεν προβλέπεται σήμερα)
-Αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές/μετακινήσεις από Σύλλογο Διδασκόντων (δεν προβλέπεται σήμερα)
-Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος από Σύλλογο Διδασκόντων (διευκόλυνση της διαδικασίας με απλή γνώμη συμβούλου εκπαίδευσης και χωρίς σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΑΣΥ)
Όσον αφορά την αποκατάσταση ζημιών στο σχολείο από τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών που τις προκαλούν το συγκεκριμένο μέτρο θα έχει άμεση εφαρμογή (Απρίλιος 2024).
Τι θα ισχύσει για τα κινητά
Ειδικά για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η χρήση του πάει μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying. Γι’ αυτό ορίζονται συνέπειες, όπως ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλει 5ημερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας. Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο Διαδίκτυο, τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλάγη σχολικού περιβάλλοντος.
Στα παιδαγωγικά μέτρα για τη χρήση κινητών που θα ισχύσουν από τον Σεπτέμβριο του 2024 προβλέπονται τα ακόλουθα:
Διατήρηση της απαγόρευσης κατοχής κινητού εντός του σχολικού περιβάλλοντος και επιπλέον:
-Αν μαθητής/τρια έχει κινητό και μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού επιλαμβάνεται ο Διευθυντής ή μετά από κρίση του τελευταίου ο Σύλλογος Διδασκόντων για ποινή αποβολής 1-5 ημερών ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού
-Αν η παραπάνω συμπεριφορά αφορά σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/την υπαίτιο/α μαθητή/τρια.