Ανοιχτό “μουσείο” η Θεσσαλονίκη, σε δημόσια θέα τα αρχαία του μετρό! Stoiximan.gr: Το Τσάμπιονς Λιγκ παίζει ΕΔΩ με εκατοντάδες ειδικά στοιχήματα & πολλές εκπλήξεις!
Όπως αναφέρει το σχετικό ρεπορτάζ από τη Voria.gr «Οι σύγχρονες υποδομές μπορούν να συνυπάρξουν με τις αρχαιότητες και την πολιτιστική κληρονομιά», δήλωσε εμφατικά ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, από το βήμα της Πρώτης Παρουσίασης των Ευρημάτων που εντοπίστηκαν στις ανασκαφές της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Στη διάρκεια εκδήλωσης με τίτλο «και Αρχαία και Μετρό», που διοργάνωσαν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και η Αττικό Μετρό Α.Ε., στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε ότι σύντομα, μετά το Πάσχα, οι Θεσσαλονικείς θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν «τη σημαντική δουλειά που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια», σε δύο μεγάλες εκθέσεις που θα πραγματοποιηθούν σε χώρους σταθμών.
Σημειώνεται ότι οι σταθμοί που κοντεύουν να ολοκληρωθούν είναι τρεις, οπότε οι εκθέσεις θα γίνουν σε δύο από τους εξής τρεις: «Παπάφειο», «Ευκλείδη», «Πανεπιστήμιο».
Ο υπουργός που επαίνεσε την εργασία των αρχαιολόγων αλλά και τη συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, απάντησε σε ερώτηση της Voria.gr, δηλώνοντας ότι υπουργείο και Αττικό Μετρό Α.Ε., σχεδιάζουν την κατασκευή μουσείου για τα ευρήματα του Μετρό, έργο που θα συμπεριληφθεί στη σύμβαση μίας εκ των επεκτάσεων του Μετρό προς τα δυτικά. Το μουσείο αυτό σχεδιάζεται να κατασκευαστεί πάνω από σταθμό του Μετρό.
Ωστόσο, πολύ σύντομα, κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης θα δούνε τη Θεσσαλονίκη να αλλάζει και να μετατρέπεται σε ένα ανοικτό μουσείο καθώς, σε εξωτερικούς δημόσιους χώρους, ευρήματα που ανασκάφηκαν στο Μετρό, θα τοποθετηθούν δίπλα σε υφιστάμενα μνημεία και θα εκτίθενται κατά τρόπο που να αναδεικνύουν ακόμη περισσότερο την ιστορική και πολιτισμική διαδρομή της πόλης.
Την παραπάνω σημαντική ανακοίνωση έκανε η Γ.Γ. του υπουργείου Πολιτισμού κ. Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη η οποία υποστήριξε ότι τα ευρήματα του Μετρό αποτελούν υλικές μαρτυρίες της πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης, ενώ το έργο, ιστορικό και σύγχρονο, διαμορφώνει για την πόλη μία νέα προοπτική.
Όπως είπε, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, όταν ολοκληρωθεί θα είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και πιο όμορφα του κόσμου, χάρη και στις αρχαιότητες που βρέθηκαν στα σκάμματά του και ειδικά στην ανάδειξη του μοναδικού μνημειακού συνόλου που βρέθηκε στο σταθμό «Βενιζέλου».
Ιδιαίτερο τόνο στην εκδήλωση έδωσε η υπουργός Πολιτισμού κ. Λυδία Κονιόρδου η οποία ευχαρίστησε αρχαιολόγους, τεχνίτες και όσους εργάσθηκαν όλα αυτά τα χρόνια στα σκάμματα του Μετρό, «για την Οδύσσεια τους που μια μέρα όμως θα φτάσει στην Ιθάκη της».
«Θέλω να τονίσω στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, ότι αυτό που συμβαίνει είναι η αρμονική συνύπαρξη ενός εμβληματικού έργου για τη Θεσσαλονίκη και του μέλλοντος της πόλης που είναι η πολιτιστική της κληρονομιά», είπε η υπουργός προσθέτοντας ότι «χρήσιμο δεν είναι μόνο το χρηστικό» και πως τα αρχαιολογικό ευρήματα θα αποδειχθεί ότι θα προσφέρουν στην αναπτυξιακή προοπτική της Θεσσαλονίκης.
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Γιάννης Μυλόπουλος, υποστήριξε ότι η πολιτική που κατάφερε να ξαναζωντανέψει το σταματημένο έργο του Μετρό, ήταν η πεποίθηση «και Μετρό και Αρχαία». Τα τελευταία δύο χρόνια το έργο της βασικής γραμμής τρέχει και σήμερα έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 60%, όταν πριν δύο χρόνια και μετά από καθυστερήσεις σχεδόν τεσσάρων ετών, ήταν μόλις στο 40%.
Ο κ. Μυλόπουλος επανέλαβε ότι η βασική γραμμή θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2020 και, δύο μήνες μετά , θα παραδοθεί και η επέκταση προς Καλαμαριά, ενώ οι σταθμοί «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», στους οποίους βρέθηκαν τα πολύ σημαντικά αρχαία, θα παραδοθούν τέλος 2021-αρχές 2022.
Η προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης κ. Π. Αδάμ- Βελένη, αναφέρθηκε στο ιστορικό κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, τα προβλήματα που έχουν την αρχή τους στην εκσκαφή που έγινε επί δημαρχίας Κούβελα, το 1980, βορείως του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ.
«Δυστυχώς δεν έγιναν δεκτές οι προτάσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η χάραξη του Μετρό να ακολουθήσει την Τσιμισκή ή την οδό Μητροπόλεως και όχι την Εγνατία. Ευτυχώς τουλάχιστον η σήραγγα διανοίγεται σε βάθος 30 μέτρων ενώ καταργήθηκε και μία στάση στο ύψος της οδού Κολόμβου», είπε η κ. Βελένη.
Χαιρετισμό εκ μέρους του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, εκφώνησε η αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Έλλη Χρυσίδου, η οποία αναφέρθηκε στην κρίσιμη παρέμβαση του Δημάρχου, για την διατήρηση των αρχαιοτήτων, κατά χώρα, στο σταθμό «Βενιζέλου» και την ανάδειξή τους εντός του σταθμού.
Μετά το πέρας των ομιλιών, ακολούθησε από τις υπεύθυνες αρχαιολόγους η παρουσία των ευρημάτων που εντοπίσθηκαν στα σκάμματα του Μετρό Θεσσαλονίκης.